Stiri

5 povesti fascinante ale halelor de productie auto

Uzina, pe cat de rudimentar suna pe atat de fascinanta ar putea fi. Ar fi crezut oare Adam Opel, in 1863* cand deschidea fabrica din Rosenheim, ca anume o hala de productie masini va castiga de 5 ori la rand titlul de cel mai bun loc de munca pentru femei.

Citeste aici cum sa transformi o hala de productie in cel mai bun loc de munca pentru femei

* In 1863 a fost infiintata uzina pentru productia masinilor de cusut, automobilele au inceput sa fie produse abia din 1899.

In perioada inter/postbelica uzinele auto erau parte a peisajului urban a multor orase (“ramasitele uzinei Ford de pe calea Floreasca din Bucuresti pot fi o marturie a acestui fapt). O parte dintre ele erau considerate adevarate bijuterii arhitecturale. Astazi uzinele de productie auto pot inghiti pana la 10 de hectare, colosi industriali, care desi nu au “povesti” spectaculoase in spate reausesc sa farmece prin maretie si curajul arhitectural (vezi Ford, uzina cu cel mai mare acoperis verde din lume)

Sa vedem insa cele mai spectaculoase hale de productie auto din toate timpurile.

1. Cea mai misterioasa uzina auto din lume

Probabil cea mai misterioasa uzina auto din lume, condusa nu de o companie, cum se obisnuieste, ci de o singura persoana.

IKCO cea mai misterioasa uzina din lume
IKCO este cel mai mare producator de automobile din Orientul Mijlociu. Majoritatea componentelor sunt produse in-house, asadar numarul de furnizori cu care se colaboreaza este foarte mic. Majoritatea angajatilor lucreaza aici toata viata.

2. Fiat Lingotto, Torino

Una dintre cele mai celebre hale de productie auto din toate timpurile.

Arhitect: Matte Tucco, in mintea caruia s-a nascut ideea unui colos cu 5 etaje si cu o pista de incercari pe acoperis.

Laitmotivele constructiei (avangardiste pe atunci) se regasesc si in unele proiecte moderne.

sursa poza
Constructia uzinei a durat 7 ani (1916-1923). La acea vreme aceasta era cea mai mare uzina din lume, unde se produceau peste 80 modele de Fiat.

Uzina a fost inchisa in 1982 (din anii 70 deja depasita de suratele sale mai moderne). Arhitectul Renzo Piano a transformat colosul industrial in centru de conferinte , teatru si concerte. Astazi aripa estica a constructiei adaposteste Universitatea din Torino.

Pista de pe acoperis a ramas neatinsa si poate fi vizitata si astazi de public.

3. Palacio Chrysler, Buenos Aires, Argentina

In 1927, 5 ani mai tarziu dupa fabrica din Torino, Julio Ferve construieste Palacio Chrysler. Cladirea gandita pentru teste si competitii cu automobile fura ideea arhitecturala a precursoarei: pe acoperis se amenajeaza o pista ovala de 1,6 km lungime.

Arhitect: Mario Palanti

Astazi cladirea se numeste Palacio Alcorta, si in aglomerarea urbana si-a mai pierdut din stralucire. Si pista de curse a disparut.

1990-Constructia este transformata intr-un complex rezidential luxos (cu acoperis in locul pistei) si piscina in partea centrala.

4. Uzina din sticla Volkswagen, Dresda Germania

Poate sau nu o hala de productie sa fie deliciul turistilor din lumea intreaga?

Probabil una dintre cele mai spectaculoase uzine ale Volkswagen. Complet din sticla, este iluminata in totalitate natural, fara zgomote mari si reziduri toxice (aici se face doar asamblarea), fara locuri pentru fumatori si folosind sinele tramvaiului public pentru transportul caroseriei, aceasta hala a devenit deliciul turistilor. Aceasta poate “primi” pana la 250 de turisti pe zi.

5. Uzina Ford Highland Park, Michigan, SUA

Arhitect: Albert Khan

Astazi cladirea este transformata in centru de dezmembrari, dar cum birourile inca se afla sub conducerea Ford, se pare ca aici se pastreaza o mare parte din arhivele constructorului american.

Desi nu e cea mai veche cladire Ford, aceasta a fost cu siguranta una dintre cele mai celebre, cu primul sistem “revolutionar” de asamblare.

adaptare dupa (automarket.ro, xeon.co.ua, dancelist.com.ua)




Related Articles

Back to top button