Emilian Podaru, Head of Industrial & Logistics CROSSPOINT: „pe segmentul de logistica va continua dezvoltarea oraselor din Transilvania cu accent pe linia Oradea, Cluj-Napoca si Targu Mures”
Compania de consultanta imobiliara Crosspoint Real Estate, partener exclusiv Savills in Romania, este activa pe piata din tara noastra din 2005. Crosspoint este o firma de consultanta imobiliara care ofera servicii premium in domeniul tranzactiilor, inchiriere spatii de birouri si retail pentru dezvoltatori sau chiriasi, servicii de evaluare, cercetare a pietei si studii de fezabilitate, precum si servicii in domeniul proprietatilor rezidentiale, prin mandate exclusive.
Avand deja peste 10 ani de experienta in domeniu, ne-am dorit sa aflam cum arata piata in care activeaza si ce planuri au pregatit pentru viitor. Cel care ne-a raspuns pozitiv invitatiei la interviu a fost chiar dl. Emilian Podaru, Head of Industrial & Logistics, iar concluziile va invitam sa le regasiti mai jos.
Cum arata piata in care activati la final de 2018?
Anul 2018 este un an bun din punct de vedere al dinamicii pe segmentul industrial. Cresterea prognozata la inceputul anului se materializeaza prin livrarea a circa 500,000 mp. Piata spatiilor industriale moderne va ajunge la aprox. 4 mil mp. In continuare dezvoltarea spatiilor industriale se axeaza pe spatii logistice urmand tendinta de crestere a consumului. Totusi si pe zona de productie anul 2018 a cunoscut o serie de inaugurari semnificative. Astfel, in acest an, concernul japonez Nidec a inaugurat langa Pitesti cea mai mare fabrica de motoare electrice din Romania. Romcarton, parte a grupului Rossman a finalizat o investitie de 34 mil euro in fabrica din Popesti-Leordeni in Ilfov. O alta investitie semnificativa o reprezinta inceperea lucrarilor la o fabrica din segmentul automotive in cadrul parcului industrial Eurobusiness Oradea, investitie estimata la circa 50 mil. Euro. De asemenea, grupul industrial Clariant a anuntat inceperea lucrarilor la o fabrica de bioetanol langa Craiova, investitie estimata la 100 mil. Euro. In concluzie, anul 2018 este caracterizat de o dinamica buna a dezvoltarilor pe spatii de logistice si de productie pe o piata cu un potential semnificativ de crestere, limitata numai de lipsa infrastructurii.
Colaborati in prezent cu companii importante din piata constructiilor. Cat a fost de dificil sa consolidati si mentine aceste parteneriate?
Intradevar avem la un portofoliu important de clienti iar consolidarea acestor parteneriate s-a facut in timp. Crosspoint este pe piata din anul 2005 si intotdeauna focusul a fost pe livrarea de servicii de calitate. Mare parte din dezvoltatorii cu care lucram achizitioneaza prin noi terenurile, suntem implicati in proiectele respective de la inceput astfel incat avem un avantaj important.
Vorbind de acelasi registru, ce considerati ca este mai dificil? Sa gasiti noi sau sa mizati pe parteneriatele deja create?
Cu siguranta este mai dificil sa identificam parteneriate si proiecte noi. Este un proces de castigare a increderii destul de complex mai ales ca vorbim de o industrie care nu are o imagine foarte buna.
Care s-a dovedit a fi pana in prezent cea mai eficienta metoda de a va promova la publicul tinta?
Nu cred ca exista o solutie universal valabila. Metodele de promovare ar trebui adaptate la tipologia clientului. Sunt clienti pentru care conteaza mai mult experienta si rezultatele, pentru altii conteaza pretul serviciilor sau implicarea consultantului.
Care a fost cel mai ambitios proiect realizat in cadrul companiei?
Cu siguranta cel mai important proiect in acest moment este consolidarea parteneriatului international cu Savills. Este un proiect inceput in urma cu 3 ani. In urma unui proces de selectie foarte riguros am fost selectati in 2017 ca “service delivery partner” iar in acest an am trecut la pasul urmator si am devenit “international associate Savills”. Este un parcurs care ne motiveaza si ne dorim sa crestem in continuare acest parteneriat.
Sunteti in prezent partenerul exclusiv in Romania al companiei Savills, una din cele mai importante in domeniul real-estate. Care ar fi un top 3 avantaje care vin la pachet cu acest parteneriat?
Cel mai important avantaj este cel al increderii. Din punct de vedere imobiliar, Romania este o piata noua si putin transparenta iar pentru companiile internationale este important sa discute cu companii pe care le cunosc si in care sa aiba incredere. Savills este un nume important in consultanta imobiliara la nivel global iar acest lucru genereaza incredere. Un alt avantaj consider ca este dinamica pe care o aduce aceasta colaborare. Sunt o companie antreprenoriala, au o expertiza semnificativa in domeniu si ne dorim sa beneficiem de aceasta.
Avand in vedere experienta dvs de pana acum, ce preconizati pentru piata de profil pentru 2019?
Piata imobiliara va urma dinamica economica in general. In continuare, segmentul spatiilor industriale si logistice va cunoaste o dinamica superioara mediei pietei imobiliare. Pe acest segment, Romania are un potential semnificativ. Desi in ultimii 3 ani stocul de spatii moderne de clasa A a crescut in medie cu 15% anual, cererea este superioara. In plus, datorita noilor reglementari legale in domeniul sigurantei la incendiu, va creste cererea de spatii moderne cu suprafete de pana in 1500 – 2000mp. Pentru mare parte din spatiile industriale mici construite pana in prezent sunt necesare costuri mari pentru a se plia pe noua legislatie. In tara, zonele care beneficiaza de autostrazi si infrastructura vor continua sa fie dinamice pe zona de spatii logistice dar si de productie. Astfel pe segmentul de logistica va continua dezvoltarea oraselor din Transilvania cu accent pe linia Oradea, Cluj-Napoca si Targu Mures. Pe subsegmentul spatiilor de productie, cererea se va orienta in special pe zone unde, pe langa accesul la infrastructura moderna, forta de munca este disponibila. Un astfel de exemplu este Brasovul care atrage atat companii mari de productie cat si subcontractori locali ai acestora. Un avantaj important pentru acest oras va fi si inaugurarea aeroportului. In Bucuresti, datorita cresterii accentuate a comertului online este in crestere cererea de spatii logistice si de distributie in interiorul liniei de centura, denumite generic urban logistics. In concluzie, ne asteptam la un an dinamic pe acest segment de piata.
Ce obiective v-ati setat pentru anul urmator si cum planuiti sa le atingeti?
Pentru anul urmator ne propunem sa dezvoltam departamentul de industrial/logistic prin serviciile oferite. Avem un pachet complex de servicii pe zona de analiza si identificare locatii, parteneriate cu dezvoltatorii importanti de spatii “build-to-suit”. De asemenea ne dorim o prezenta mai buna pe zona de spatii logistice specializate, in zona de temperatura controlata sau ADR.
In opinia dvs, ce cosiderati ca lipseste pietei actuale din Romania?
Din punctul meu de vedere, piata imobiliara in Romania are nevoie de reglementare si profesionalizare, in special pe segmentul rezidential. Sunt prezent in piata imobiliara din 2006, am trecut prin perioada de boom imobiliar si prin cea de criza. Pot sa spun ca in ultimii ani am vazut schimbari importante, atat din partea dezvoltatorilor, consultantilor dar si a consumatorului final. Cel mai important castig al pietei in ultimii 10 ani consider ca este prudenta. Dezvoltatorii analizeaza in detaliu locatiile, bancile sunt mult mai prudente in activitatea de finantare, utilizatorii finali de asemenea. Astfel a crescut cererea de servicii profesionale de calitate fie ca vorbim de analiza si identificare de locatii pentru dezvoltare, servicii de evaluare sau brokeraj imobiliar.
Daca ati avea posibilitatea ca de maine sa afisati un panou imens la intrarea in oras pe care sa il vada toti potentialii clienti, care ar fi mesajul afisat?
As opta pentru un mesaj care sa exprime forta, experienta si incredere.