Cu sau fara ajutor de stat, de ce a ales Bosch Clujul pentru noua fabrica?
Bosch a început deja lucrările de escavare pentru fabrica din Cluj, care va fi amplasată în vecinătatea spaţiului ocupat anterior de Nokia. Investiţia se va ridica la circa 77 de milioane de euro în acest an și la anul, iar la mijlocul anului viitor va fi demarată deja producţia.
Aici poti vedea si numele celor implicati in dezvoltarea investiiei: de la proiectant si manager de proiect pana la cei care se afla deja pe santier.
Ajutorul oferit de statul român va juca un rol hotărâtor în alegerea României ca localizare a noii fabrici deşi, spune Brigitte Eble, director general al Robert Bosch SRL, germanii ar fi ales Clujul şi în lipsa acestei facilităţi, deoarece „din calcule a reieşit că aceasta este rentabilă oricum”.
Concret, cei de la Bosch pot primi de la statul român până la 370 de euro pentru metrul pătrat construit şi 50% din valoarea echipamentelor folosite. Cum clădirile de la Cluj vor fi amplasate pe un perimetru de 38.000 de metri pătraţi, ajutorul care ar putea fi oferit germanilor s-ar putea ridica la circa 14 milioane de euro doar pentru construcţii. Eble a spus că Bosch va plăti pentru un metru pătrat construit circa 1.200 de euro.
„Bosch primeşte pentru ambele investiţii, atât cea de la Cluj, cât şi cea de la Blaj, ajutoare de stat, dar acestea nu sunt scutiri de plata impozitelor. Proiectul investiţiei trebuie prezentat în mod detaliat. Au fost 500 de pagini care au trebuit întocmite. Documentul este analizat de ministerul Finanţelor şi, dacă totul e ok, atunci statul ne acordă subvenţie însă noi trebuie să prezentăm facturi. Dacă nu facem investiţiile, nu primim banii”, a spus Eble.
Aceasta a explicat că sistemul de ajutor de stat practicat de România nu există în statele din jur.
Potrivit lui Eble, Bosch va investi în extinderea fabricii de la Blaj circa 43 de milioane de euro, în lucrări de execuţie şi pentru achiziţia de mijloace de producţie.
La Blaj, suprafața construită va fi de 21.000 de metri pătrați, ceea ce înseamnă că subvenția de la stat se poate ridica la circa 7,7 milioane de euro. Cumulat, ajutorul de stat pentru investițiile de la Blaj și Cluj se poate ridica deci la circa 22 de milioane de euro.
Interesat sa iei legatura cu antreprenorul general al lucrarii de la Blaj, sau poate chiar cu proiectantul? Ii poti afla aici.
Lucrările de construcţie de la Cluj presupun costuri de 35 – 40 de milioane euro din totalul de 77 de milioane de euro, iar investiţia în construcţia de la Blaj se va ridica la circa 15 – 20 milioane de euro, a mai spus Eble.
Aceasta a menţionat că pentru construcţia de la Cluj nu au fost organizate încă licitaţiile pentru construcţie, dar compania ar dori să lucreze cu firme româneşti.
Eble se aşteaptă ca amotizarea investiţiei din Cluj să se realizeze în circa 8 – 10 ani.
Pierderi de 8 -10 milioane euro din relocările Renault
În 2011, Bosch România a avut o cifră de afaceri de 188 milioane de euro, în creştere cu 17% faţă de anul anterior, compania creând peste 160 de noi locuri de muncă. Eble a precizat însă că, din cauza relocării producţiei Renault în Maroc şi Rusia, vânzările companiei pe piaţa locală se vor diminua în acest an faţă de 2011. Relocarea producţiei Renault va însemna pentru Bosch România o scădere a vânzărilor cu 8 – 10 milioane de euro.
La nivel de grup nu va exista însă această scădere, deoarece Bosch rămâne furnizorul Renault pentru noile fabrici, a explicat Eble.