Analize de piață

Tendințele care modelează peisajul industrial: Care sunt cele mai atractive regiuni pentru dezvoltarea infrastructurii industriale și logistice din România

Una dintre tendințele pivotale care modelează peisajul industrial din România este importanța tot mai mare a transportului intermodal. Trei proiecte amplasate strategic în Constanța (aerian/feroviar/marin/rutier), Decea (feroviar/rutier) și Oradea (aerian/rutier) vor schimba fața sectorului I&L.

Producătorii și retailerii vor avea de câștigat la capitolul agilitate și flexibilitate datorită acestor terminale, fie că urmăresc să se extindă pe piețe locale sau în străinătate. Aceste proiecte îmbunătățesc semnificativ accesul în regiune, în întreaga țară și chiar în străinătate, promițând timpi de livrare mai rapizi pentru chiriașii industriali.

În prezent, în România, există 26 terminale feroviare cu o capacitate de 10.500 TEU deținute de CFR Marfă, conformcelor mai recente date publicate de MinisterulTransporturilor. Aceste terminale sunt utilizate pentru transportul intermodal, însă actualele condiții nu sunt optime.

Majoritatea au drumuri de acces inadecvate, precum și servicii de pază şi iluminat limitate. Pe lângă acestea, România are 19 linii ferate industriale private care pot derula activități de încărcare/descărcare a containerelor.

În regiunile Est/Nord-Est ale României, investițiile industriale devin tot mai atractive, pe măsură ce infrastructura se dezvoltă

Planul Național de Redresare și Reziliență propune construirea a 429 km de autostrăzi, având potențialul de a revigora piața. Cu mai puțin de o mie de kilometri de autostradă finalizați, proiectul autostrăzii A7, care va conecta Moldova de sudul țării, este un punct focal ce va atrage atenția antreprenorilor și constructorilor pentru viitoare proiecte industriale și logistice.

Datele IBC Focus indică o creștere semnificativă a proiectelor industriale și logistice în regiune, cu o concentrație ridicată în județul Iași. Cele patru proiecte de autostrăzi incluse în PNRR sunt A7 (Ploiești-Pașcani), A8 (Târgu Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Târgu Neamț), A3 Transilvania (Nădășelu-Poarta Sălajului) și A1 (Margină-Holdea).

Bucureștiul și regiunile Vest/Nord-Vest vor continua să crească

Bucureștiul și regiunile Vest/Nord-Vest continuă să fie punctele centrale ale peisajului construcțiilor industriale și logistice din România. Aceste zone, care sunt în prezent cele mai dezvoltate din țară, au atras 40% din valoareatotală a investițiilor în construcții industriale și logistice active în ultimul an. Cumulat, șantierele I&L identificate în aceste trei regiuni au o suprafață ce depășește 8,1 milioanede metri pătrați.
Așadar, Bucureștiul și regiunea Vest/Nord-Vestcontinuă să fie ancorele pieței. Importanța lor în piață se poate vedea dintr-o privire și pe harta marilor proiecte I&L din ultimul an.

Regiunea Nord-Vest – Poziționare strategică

Poziționarea strategică, la graniţa cu Ungaria şi Ucraina, precum și infrastructura mai dezvoltată decât în restul țării continuă să fie principalele atuuri ale Nord-Vest-ului și când vine vorba de dezvoltarea spațiilor industriale și logistice.

Datele IBC Focus arată că, în ultimul an, regiunea a deținut recordul în ceea ce privește marile proiecte, cu nu mai puțin de 20 de șantiere de anvergură identificate. Regiunea este traversată de cinci drumuri europene, are în construcţie o autostradă şi beneficiază de trei aeroporturi internaţionale.

Regiunea Vest – A plusat în ultimii ani cu ridicarea standardelor în ceea ce privește serviciile oferite mediului de afaceri

Accesul facil către Vest oferă în continuare principalul avantaj pe lista antreprenorilor. Regiunea are trei aeroporturi internaționale și peste 250 de kilometri de autostradă care o leagă direct cu Ungaria.

Ca o consecință firească, Vestul a devenit regiunea cunoscută pentru disponibilitatea ridicată la resursă umană calificată. Cu toate acestea, costurile cu forța de muncă rămân mai scăzute decât în Regiunile Nord-Vest și București-Ilfov, cu care datele IBC Focus arată că împarte podiumul în clasamentul sectorului industrial-logistic din ultimul an.

Centrul țării rămâne un puternic pol industrial

Datorită giganților auto stabiliți aici, precum și a activităților conexe, precum prelucrarea metalelor, Centrul țării rămâne cel mai puternic pol industrial.

Regiunea are trei aeroporturi internaționale și unul intern, aproape 200 de kilometri de autostradă și de două ori pe atât este lungimea canalelor navigabile interioare.

Marile proiecte identificate de IBC Focus în Regiunea Centru se încadrează în același spectru, cu cel puțin un proiect major demarat de un producător auto și încă unul care aparține unui jucător important din prelucrare metalurgică.

Regiunea București-Ilfov – Activitățile industriale și conexe au generat în ultimul an un avans spectaculos în ceea ce privește proiectele I&L

Capitala și județul care o înconjoară continuă să ofere cele mai ridicate câștiguri salariale, semnificativ peste medie inclusiv în domeniul construcțiilor. În același timp, regiunea are și cea mai scăzută rată a șomajului din țară. Cu o pondere de peste un sfert din Produsul Intern Brut național, activitățile industriale și conexe din Regiunea București-Ilfov au generat și în ultimul an un avans spectaculos în ceea ce privește proiectele I&L.

Datele IBC Focus arată că șantierele de aici se diferențiază de cele din restul țării prin valoarea și suprafața mult peste medie.

Regiunea Sud-Muntenia rămâne campioană la numărul de kilometri de autostradă

Prezența Dunării în sudul regiunii îi oferă acces direct către cele opt țări pe care fluviu le traversează. În plus, are acces direct la Marea Neagră prin canalul care o leagă de Dunăre și către Portul Constanța, cel mai important port românesc.

Deși capitala nu face parte din Regiunea Sud Muntenia, infrastructura economică, socială și instituțională a Bucureștiului oferă un avantaj semnificativ. Regiunea nu are niciun aeroport internațional, însă are acces la cele din București și Craiova.

Regiunea Sud-Est a reușit să atragă în ultimul an aproape 20% din valoarea totală a proiectelor I&L

Datele IBC Focus arată că acestea au o valoare aproape dublă față de media celorlalte regiuni,
fenomen explicat prin concentrarea unor proiecte industriale complexe în regiune. Regiunea are două aeroporturi internaționale și încă unul în curs de construire.

Portul Constanța și accesul la cea mai ieftină modalitate de transport mondial continuă să fie factorul determinant pentru dezvoltatori, urmat de resursa umană disponibilă, personalul specializat și costurile cu forța de muncă. Totodată, diversitatea ramurilor industriale prezente în regiune constituie un avantaj.

Regiune din România a reușit să atragă o serie de investiții semnificative din piața I&L în ultimul an

Singura regiune din România care nu are nici măcar un kilometru de autostradă a reușit să atragă o serie de investiții semnificative din piața I&L în ultimul an.

Datele IBC Focus arată că cel puțin șapte dintre proiectele de top identificate în 2022- 2023 sunt amplasate în Regiunea Sud-Vest Oltenia.

Majoritatea sunt din subdomeniul zootehniei, urmând tradiția regiunii și profitând de
resursa umană cu experiență. Cererea pentru servicii conexe creșterii de animale și producției agroalimentare rămâne ridicată atât la nivel național, cât și internațional. Zona are acces direct la Dunăre și un aeroport internațional.

Regiunea Nord-Est rămâne cea mai populată regiune a țării, resursă din care își trage
principalul avantaj: forța de muncă

Totodată, experiența în proiecte zootehnice de anvergură determină încă un număr considerabil de antreprenori să dezvolte aici proiecte de resort.

Datele IBC Focus arată că, în ultimul an, cel puțin 838 de proiecte imobiliare din sectorul
industrial&logistic au fost active. Regiunea are acces la trei aeroporturi internaționale. Deși lipsa autostrăzilor este principala piedică în calea dezvoltării, lungimea impresionantă a canalelor navigabile interioare o mențin pe harta marilor investiții industriale.

Descarcă GRATUIT cea mai importantă analiză a domeniului industrial și logistic din Anuarul Arhispec Industrial & Logistic 2023. Ai acces GRATUIT la peste 150 de pagini dedicate analizei domeniului industrial și logistic din România pentru anul 2023.





Related Articles

Back to top button