Interviuri experti

Mateescu Ionut, Director General Mation – „Pretul corect si calitatea seriviciilor fac diferenta”

Infiintata in 2006, compania MATION a cumulat de-a lungul timpului o vasta experienta in comertul cu materiale de constructii si s-a impus in piata cu o gama diversificata de produse metalurgice cum ar fi otelul beton, teava, profile laminate, tabla, plasa sudata, panouri de gard, sarma si cuie pentru constructii. Cum arata in prezent piata de profil si ce estimari au pentru perioada urmatoare aflam de la dl Mateescu Ionut, Director General Mation.

Cum e piata produselor metalurgice, a otelui beton fasonat, in contextual actual in care ne aflam, de majorare a preturilor?

Piata produselor metalurgice este foarte instabila datorita contextului geopolitci actual. Preturile produselor metalurgice variaza continuu in mod artificial si sufera modificari permanente nesustenabile. In acest context, orice dezvoltator in calitate de beneficiar final trebuie sa-si realizeze o analiza foarte aprofundata luand in calcul si un procent de cel putin 20 % – 30 % de pierdere ce se va reflecta in costurile generate pe tot parcursul investitiei. Cine nu crede asta , sa nu se apuce.

Care considerati ca sunt 3 mari neajunsuri in piata produselor metalurgice si a otelui beton fasonat?

Pentru a defini 3 mari NEAJUNSURI, nu stiu daca ar trebui sa ma raportez la neajunsurile ca FURIZOR sau neajunsurile (lipsurile) cu care se confrunta piata de otel.

Voi raspunde in ambele situatii:

Cu privire la neajunsurile ca FURNIZOR consider un deficit extrem:

  1. lipsa de personal in productie si sunt convins ca si in alte sectoare de activitate. Din acest motiv interactionam doar cu angajati cu o pregatire mediocra care ne consuma la maxim resursele. Ofertele externe de angajare, din tarile puternic dezvoltate afecteaza sectoarele de activitate romanesti.
  2. variatiile mult prea mari de costuri in domeniul utilitatilor (in special al energiei) ce reprezinta factorul esential in productia firmelor romanesti si care asigura necesarul produselor care inca mai exista in piata romaneasca la nivel de producator si prin care se achita taxele personalului mediocru cu care incercam sa pastram calitatea produselor la standarde occidentale cerute de autoritatile care doar asista la acest scenariu.
  3. In mod voit – Lipsa de reactie la momentul potrivit al institutiilor statului fiind mai presus beneficiul intereselor personale in defavoarea intereselor eonomice nationale sau poate multe prea intarziata chiar in COLAPS atunci cand situatia o impune cu privire la situatiile detaliate la punctul 1 si 2 (migratia fortei de munca si plafonarea costurilor energiei in domeniul productiei si al carburantilor fara a depasi costurile initiale). Degeaba plafonezi carburantii la 9 lei / litru de combustibil daca initial costul a fost 5 lei / litru. Practic ai actionat in COLAPS si ti-ai protejat interesul personal in defavoarea intereselor economice nationale, sau exemplul costului energiei care a fost plafonat in COLAPS la 1,3 -1,5 ron / KW  cu tendinte catre 2,0 si 2,5 / kw de la 0,36 – 0,45 ron / kw . S-a actionat in mod voit, deloc si chiar in COLAPS in defavoarea producatorilor mai presus de toate fiind interesele personale.

Firmele romanesti suporta toata neputinta voita si schema smecheriilor a mai marilor corupti care paradoxal ne conduc si care destabilizeaza economic toata natiunea.

Cu privire la neajunsurile cu care se confrunta piata de otel beton este lipsa producatorilor autohtoni de otel beton (combinatele producatoare care lamineaza otelul beton ce reprezinta materia prima pentru mici producatori de prelucrare al fierului) care este rezultatul unor privatizari dubioase tot ale unor oameni care ne conduc bine.

Din acest motiv, lipsa completa de productie pe acest segment de produs ne directioneaza atentia catre surse de aprovizionare externa si care este influetata de contextul geopolitic. Lipsa capacitatilor de productie in toate domeniile ne fac vulnerabili in orice situatie de instabilitate politico – economic externa. Practic devenim foarte slabi in orice situatie si suntem usor de dirijat catre situatii de criza premeditate. Si asta tot datorita celor care ne vor binele in pozitia de sluga.

Ce sfaturi ati da unui client nou atunci cand doreste sa achizitioneze otel beton fasonat?

Clientii sunt intotdeauna in cautarea stabilitatii pe termen lung, ceea ce este foarte bine. Orice investitie ce presupune dezvoltarea unei constructii care necesita achizitia de otel beton angreneaza clientul intr-un maraton de obtinere de oferte cu achizitii din care sa genereze o investitie de importanta majora la costuri minime. Si pentru ca otelul beton reprezinta o expunere financiara masiva la achizitie pe toata durata constructiei, clientii fac marea greseala sa-si indrepte atentia catre pretul cel mai mic, crezand ca vor face o economie importanta pe intregul parcurs al lucrarii. Este o abordare gresita si sfatul ar fi ca in aceasta situatie, achizitia de otel beton sa presupuna o analiza foarte corecta a furnizorului cat si a serviciilor pe intreaga durata a edificarii investitiei cu un furnizor stabil pe termen lung, dar si un studiu cat mai real al preturilor de piata care sa reflecte calitatea produselor, a serviciilor si in ultimul rand istoricul de piata al furnizorului (analiza financiara a firmei, a stocurilor REALE de otel din teren si nicidecum cele fictive din acte dar si actionariatul firmei cu care intentioneaza sa lucreze, daca firma si-a inchis activitatea si si-a deschis alta pe acelasi obiect de activitate). Reprezinta elemente cheie in achizitia unei cantitati de fier ce reprezinta sume de bani foarte mari ca investite platiti in avans.

Nu intotdeauna pretul cel mai mic este si cel mai bun.

Pretul corect si calitatea seriviciilor fac diferenta.

Puneti mare accent pe existenta unui stoc permanent a otelului beton fasonat. Cum va avantajeaza acest lucru in piata?

Existenta unui stoc de marfa este benefica in momentul in care achizitia este corect facuta ca si in cazul clientilor. Datorita instabilitatii, momentul achizitiei este unul de importanta majora in perioada de lucru imediat urmatoare pentru care a fost marfa achizitionata. O achizitie facuta eronat va genera costuri si presupune o perioada viitoare de revenire, ceea ce nu conduce spre dezvoltare, dar o achizitie corect facuta poate propulsa economic activitatea.

De aceea, stocurile sunt bune daca sunt facute la momentul potrivit. Momentul benefic, care face achizitia cea mai oportuna o reprezinta experienta anilor de munca si a informatiilor corecte din exterior. De multe ori concurenta joaca un rol cheie pentru a deveni mai constructiv.

Avantajul stocurilor este imaginea in fata clientului.

Stim ca sunteti implicat pana la cele mai mici decizii care se iau in cadrul companiei. Cat de grea e aceasta postura de ‘’one man show’’?

Este o munca titanica. In contextul punctelor descrise anterior, raspunsul este detaliat mai sus la nivelul deciziilor de inalt nivel.

Aparent daca faci fata deciziilor de inalt nivel, pentru deciziile cele mai mici ar trebui sa nu existe probleme, insa problemele cele mai mari se afla in deciziile luate la cel mai mic nivel. Pentru ca de la cel mai mic nivel pornesc performantele.

Cum va pozitionati pe piata fata de concurenta dvs?

Incercam sa fim creativi prin tot felul de inventii si servicii care sa creasca profitul si sa iesim in evidenta. In final este ceea ce ne dorim. Pozitia in piata poate fi determinata de profitul generat prin volumul de marfa tranzactionat. Nu suntem adeptii unui volum impresionant de marfa tranzactionat daca acesta nu genereaza profit. Asadar este important sa nu fim primii dar sa fim profitabil de buni.

Care sunt provocarile cu care va intalniti zi de zi?

Provocarea pe care o am zi de zi este sa fiu prezent in campul muncii . Numai acolo simt ca traiesc fiecare moment al zilei. Fiecare zi e difierita de cealalta.

Cum este acest final de an in nisa dvs., a produselor metalurgice?

Anul in curs a fost un an foarte instabil pe toate planurile si a determinat luarea unor decizii in care sa ne asiguram din toate punctele de vedere.

Finalul de an a fost o inertie a lunilor anului in curs in care actiunile si-au produs efectul mai mult sau mai putin dorite, generos pentru cei de rand (cand esti mic ori cresti, ori nu simti ca pierzi pentru ca nu ai CE) si mai putin generos pentru altii CARE SUNT MARI (pentru ca rezultatul finalului de an a produs efectul actiunilor din lunile in curs cand de exemplu furnizorii de mare importanta care au tranzactionat produse in perioade de bum economic sau lovit de perioade cum e acest final de an cu caderi de preturi).

Ne puteti impartasi cateva din planurile viitoare ale companiei Mation?

Avem in plan dezvoltarea capacitatilor de productie si suntem intr-un plin process de automatizare pentru optimizarea fluxului de productie astfel incat sa minimizam pe cat se poate factorul uman. Aceasta decizie a fost luata in urma crizei de personal cu care ne confruntam si lucram intens la proiecte pe care vrem sa le implementam in acest sens. Independenta energetica de asemena reprezinta un factor prioritar. Avem o tinta pentru programele Europene nerambursabile care speram sa contribuie in mod constructiv la aceste proiecte.

Ce face d-l Mateescu in timpul liber? Ce hobby-uri sau activitati va pasioneaza?

Ma gandesc la concedii. Doar ma gandesc si atat. Ma pasioneaza plimbarile cu rulota in natura. Noptile pierdute in off camping. Evident nu am reusit sa experimentez prea mult din aceste pasiuni dar atat cat am facut-o am realizat ca-mi aduc linisitea pentru care sunt dispus sa platesc.




Related Articles

Back to top button