Stiri

Noul Prêt-à-Porter al halelor comerciale: mici si aglomerate

Astazi hypermarketurile, supermarketurile si magazinele de tip discount controleaza aproximativ 52% din piata regionala a Europei Centrale. Referindu-ne strict la comertului romanesc, supermarketurile au inregistrat in 2011 cele mai mari cresteri (alimentate de noi inaugurari). De acum insa bataliile se vor desfasura nu doar intre formate de retail si numarul de inaugari dar si in interiorul formatelor.

Retailul n-a trait criza

Contrar experientelor generale din timpul crizei, in ceea ce priveste retailul din Romania, la finele lui 2011 geometria pietei avea 3 dimensiuni:

+15% retele comerciale, +45% localitati cu hale comerciale, +100% magazine deschise.

piata de retail in perioada crizei
Sursa: Revista Piata

Daca in 2009 cresterea a fost alimentata in proportie majoritara de discounteri, 2010 aduce o suprematie a supermarketurilor, situatie valabila pana in prezent.

hale comerciale care mai pot fi ofertate astazi

Conform unui raport al companiei de cercetare PMR, astazi hypermarketurile, supermarketurile și magazinele de tip discount controleaza aproximativ 52% din piața regionala a Europei Centrale. Rezumandu-ne strict la topul comertului romanesc supermarketurile au fost cele care au inregistrat cele mai mari cresteri (vezi cazul Profi)

Mai exact, comertul romanesc modern este dominat de retelele internationale (14 retele internationale prezente pe piata au cumulat anul trecut vanzari de 31.2 mil lei). Primele 5 cele mai mari retele de magazine continua expansiunea si astazi:

Kaufland: conform revistei Progresiv, a urcat in fruntea clasamentului in 2011. Format: hypermarketuri de mici dimensiuni cu politica de discount.

kaufland

Sursa: Revista Progresiv, Evolutia in timp a retailerilor internationali
In acelasi timp, conform datelor furnizate de raportuldeinvestii.ro planurile de extindere a retelei Kaufland sunt mai mari decat cele prezentate in grafic. In momentul de fata sunt in constructie 7 unitati Kaufland.

kaufland_hale in constructie

Metro: detronat dupa 15 ani de suprematie pe piata de retail autohtona

metro

Sursa: Revista Progresiv, Evolutia in timp a retailerilor internationali

Carrefour:

carrefour

Sursa: Revista Progresiv, Evolutia in timp a retailerilor internationali

Selgros:

selgros

Sursa: Revista Progresiv, Evolutia in timp a retailerilor internationali

Real:

real

Sursa: Revista Progresiv, Evolutia in timp a retailerilor internationali

Acestia au avut afaceri cumulate de 5 mld euro in 2011, conform datelor furnizate de Progresiv, dominand comertul romanesc.

Cresterea a fost alimentata de noi inaugurari in 2011 (o parte din ele in spatii preluate de la jucatori mai putin competitivi)

Si anul 2012 prevesteste inaugurari noi, fapt relevant pe de o parte de planurile liderilor de piata si sustinut pe de alta parte de cifrele oferite de IBC Focus prin cea mai mare baza de date cu santiere din Romania, doar in primele 6 luni s-au inregistrat peste 1800 de Investitii industriale si de retail. E adevarat ca daca ne referim strict la halele comerciale, 277 de investitii monitorizate se refera la constructii de retail (supermarketuri, hypermarketuri, magazine, centre de bricolaj sau cash & carry, showroom-uri sau benzinarii, mall-uri sau centre comerciale, dar si magazine mai mici).

Cum am mentionat, in 2011 cele mai mari cresteri au fost raportate de supermarketuri, iar una din cele mai bune performante de vanzari a fost inregistrata de Profi (2011 a avut o crestere de 50% comparativ cu 2010). De remarcat ca Profi a mizat pe o schimbare strategica , trecand de la magazinul de discount la cel de proximitate (2011 continua cu desciderea de magazine in ritm sustinut).

Aici ne reintoarcem la acea “lupta in interiorul formatelor” care va descrie cel putin o perioada de acum inainte piata de retail. Reteaua Profi a demarat un proiect pilot de expansiune pe un format mai mic (magazine care sa nu depaseasca 300 mp). Primul magazine a fost deja inaugurat in Timisoara.

Asadar 2011 aduce in discutie noi determinante pentru descrierea pietei de retail: onlinul, magazinele de discount si magazinele de proximitate sunt vazute ca marii castigatori in 2011 (magazinele de proxmitate vor fi din ce in ce mai mult preferatele locuitorilor din zonele urbane aglomerate, sau aici puteti urmari schimbarile socio-demografice care forteaza jucatorii de retail sa se reinventeze).

Cu alte cuvinte pilula succesului in retail va integra raspunsurile la problema, frecventei de vizitare si a marimii bonului de casa, or deocamdata diverse tipuri de magazine se bucura de success dor la unul dintre aceste 2 aspecte.

Batalia formatelor de retail. Secretul supravietuierii magazinelor de cartier si a suprematiei supermarketurilor

Conform studiului “Obiceiuri de cumparare” realizat de ISRA Center jucatorii de retail concureaza in ceea ce priveste frecventa de vizitare si valoarea cosului de cumparare.

Asadar, cel mai vizitat ramane magazinul traditional, dar nici traficul intens nu compenseaza valoarea mica a bonului de casa: de regula, valoarea cosului de cumparare intr-un magazin alimentar traditional este de 6 ori mai mica decat intr-un hypermarket.

batalia formatelor de retail

Valoarea cosului de cumparare este invers proportionala cu frecventa de vizitare.

Aceleasi caracteristici au fost relevate si de studiul Shopper Trends, realizat de Nielsen (privind dinamica retailului in 2010 comparativ cu 2009).

sectoare ce absorb jumatate din buget
Sursa: Nielsen, prin modernbyer.ro

Alta modificare in comportamentul de consum care a fortat retailerii sa regandeasca formatele a fost scaderea valoriii medii a unei cumparaturi: vizibila chiar in intervalul nov 2011-mai 2012 (conform studiului ISRA Center mentionat anterior):

(Hypermarket de la 175 la 169 2), Supermarket: de la 106 la 99 lei, la magazinele de discount se observa o crestere a bonului de casa de la 76 nov 2011 la 83 lei in mai 2012).

O noua strategie a retailerilor romani vor fi magazine „compacte”, dar pozitionate strategic. Sau cum mentioneaza Ana Maria Florea (responsabil PR la Cora Romania) pentru studiul din sturtups.ro: in sectorul hipermarketurilor se observa tendinta de a alege spatii mai mici, dar mai bine plasate. „Nimeni nu doreste sa deschida la margini de oras, pentru ca s-a dovedit ca aceste magazine nu functioneaza.”




Related Articles

Back to top button