Piaţa industrială se îndreaptă spre un stoc de 7 milioane de metri pătraţi
Piaţa industrială şi de logistică a înregistrat un nou an record atât în ceea ce priveşte cererea, cât şi oferta, activitatea de dezvoltare concentrându-se în special în Bucureşti-Ilfov şi în regiunea de Vest, însă în ultimii ani a fost remarcată o diversificare a zonelor care au beneficiat de investiţii în proiecte de spaţii de depozitare, diversificare impulsionată de cererea susţinută mai ales de firmele de logistică şi de cele de retail, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit comunicatului, stocul spaţiilor industriale şi logistice din România a ajuns la finalul anului trecut la 6,45 milioane de metri pătraţi, mai mult de 90% dintre aceste spaţii fiind situate în Bucureşti şi în regiunile Vest, Sud-Muntenia, Nord-Vest şi Centru, potrivit raportului Romania Industrial & Logistics Market, realizat de firma de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Regiunea Bucureşti-Ilfov are în prezent un stoc de peste 3,24 milioane de metri pătraţi de spaţii depozitare, având o pondere de peste 50% în stocul total, aceasta fiind urmată de regiunea de Vest (963.200 mp), Sud-Muntenia (640.400 mp), Nord-Vest (597.300 mp) şi Centru (566.000 mp), se precizează în comunicat.
Cel mai puţin dezvoltate regiuni din punct de vedere al spaţiilor industriale şi logistice construite sunt Nord-Est şi Sud-Est (~119.000 mp fiecare) şi Sud-Vest Oltenia (200.800 mp), aceste zone fiind printre cele mai recente pieţe ţintite de dezvoltatori, aspect demonstrat de creşterea spectaculoasă a stocului începând cu anul 2019. Potenţialul acestor zone este ridicat, având în vedere că spaţiile din proiectele dezvoltate au fost absorbite aproape integral, astfel că ratele de ocupare sunt de peste 95%.
De altfel, la nivelul întregii ţări stocul este ocupat în proporţie de aproximativ 95%, ceea ce arată pe de o parte cererea susţinută, cerere care în ultimii 3 ani s-a ridicat la peste 3 milioane de metri pătraţi, iar pe de altă parte, reflectă abordarea dezvoltatorilor de a construi mai puţin speculativ, şi mai mult pe bază de contracte de preînchiriere, adaugă sursa.
Andrei Brinzea, Partner Land & Industrial Agency, Cushman & Wakefield: „Ultimii trei ani au demonstrat atractivitatea pieţei locale, atât din perspectiva chiriaşilor, cât şi din cea a dezvoltatorilor de spaţii industriale şi logistice. Bucureştiul şi regiunea de Vest răman principalele zone de interes, fiind cele mai importante huburi logistice din ţară, însă ne bucurăm să vedem o diversificare a destinaţiilor pentru noi investiţii, astfel că în prezent toate regiunile geografice ale ţării beneficiază de proiecte logistice moderne. Din punctul nostru de vedere, planurile de expansiune ale dezvoltatorilor vor continua şi chiar se vor intensifica pe măsură ce reţeaua de autostrăzi se va extinde considerabil în zone fără astfel de construcţii majore de infrastructură şi ne referim aici în principal la A7 Ploieşti-Siret sau A8 Târgu-Mureş – Iaşi.”
Sursă: constructiibursa.ro