Salaj: investitie de sute de milioane de euro pe muchie de cutit
Sălajul ar putea rata o investiţie de sute de milioane de euro, pe care compania Michelin România vrea să o facă la ieşirea din Zalău, din cauză că investitorul nu poate ajunge la un consens cu Primăria Crişeni în privinţa preţului pentru o parcelă de teren. În timp ce, de-o parte, stau în balanţă 800 de noi locuri de muncă pe care următorii ani le-ar putea aduce sălăjenilor, edilii din comuna Crişeni ţin cu dinţii de preţul la care vor să vândă terenul: minim 8 euro/metrul pătrat. Chiar dacă adevărul pare să fie situat undeva la mijloc, situaţia care este destul de tensionată trebuie decongestionată în cel mai scurt timp.
Compania Michelin România, care are deja două fabrici în Zalău, intenţionează să îşi extindă activitatea de producţie, în acest sens urmând să fie deschis un nou punct de lucru. Una din locaţiile avute în vedere pentru această investiţie se află în comuna Crişeni: este vorba de un teren în suprafaţă de 10 – 15 hectare, în apropierea Fabricii RomSteal Cord. Din punct de vedere cadastral, terenul ţine de Zalău, dar care a fost câştigat recent în instanţă, de administraţia locală Crişeni.
Potrivit unor surse oficiale, care doresc păstrarea anonimatului, pentru achiziţionarea parcelei respective, compania Michelin România este dispusă să plătească 3 euro/metrul pătrat. Acesta este preţul de pornire văzut de Michelin pentru licitaţia care va fi organizată privind vânzarea terenului cu pricina, preţ care a fost comunicat companiei de către o firmă contractată să facă o expertiză privind acest aspect.
Suma este, oarecum pe bună dreptate, mult prea mică pentru aşteptările edilului din comuna Crişeni, care speră să primească pentru un metru pătrat de teren minim 8 euro. Cel puţin, potrivit primarului Andrei Maior, acesta ar trebui să fie preţul de pornire a licitaţiei privind vânzarea terenului respectiv, edilul susţinând că şi el are o expertiză pe care se fundamentează întreaga ecuaţie. „Noi am avut o firmă care a mai făcut evaluări ale unor terenuri din Crişeni, firmă cu care am lucrat şi în acest caz. Ei ne-au comunicat că preţul de pornire a licitaţiei pentru terenul de care vorbim aici este de 7,9 euro (circa 8 euro, n.r.). De ce să-l lăsăm mai mic? Interesul nostru este să vindem terenul la un preţ bun. Sigur că vrem ca această companie (Michelin, n.r.) să investească aici, dar acesta este preţul real de pornire a licitaţiei”, a declarat primarul comunei Crişeni, care a precizat că va introduce un proiect de hotărâre privind oportunitatea vânzării terenului respectiv în şedinţă de Consiliu Local, urmând ca aleşii comunali să decidă ce trebuie făcut.
Consilierii au „pâinea şi cuţitul”
Pe decizia consilierilor comunali contează, de altfel, şi liderii politici sălăjeni, care vor neapărat ca investiţia Michelin să prindă contur în Sălaj şi nu în altă parte. Pentru aceasta, preşedinţii principalelor organizaţii politice din judeţ s-au întâlnit, luni, cu primarul Maior şi cu reprezentanţii Michelin, încercând să faciliteze găsirea unei soluţii convenabile ambelor părţi.
Liderul PDL Sălaj, deputatul Lucian Bode, ne-a declarat că se bucură că, după luni întregi în care Michelin a căutat cea mai potrivită locaţie pentru viitoarea investiţie, compania s-a oprit la Zalău, lucru pe care el îl dorea şi îl aştepta încă din vremea când era ministru al Economiei, şi că speră ca şi aleşii locali din Crişeni să înţeleagă importanţa investiţiei pe termen lung. „Din păcate, nu mă bucur că am rugat din timp autorităţile locale să sprijine compania Michelin, însă ajungem acum la aceste dispute privind preţul terenului. Nu trebuie văzut doar câştigul de moment, ci trebuie înţeles câştigul în perspectiva creării unui număr mare de locuri de muncă. Cred că soluţia este la consilierii locali, nu la primar. Ei trebuie să vadă câştigul şi beneficiile pe termen lung. Consilierii trebuie să voteze susţinerea acestei investiţii. Dacă o susţin, nu au cum aproba vânzarea terenului la preţul de circa 8 eurp/metrul pătrat”, a declarat Lucian Bode.
800 de locuri de muncă
Şi preşedintele Consiliului Judeţean Sălaj, Tiberiu Marc, care este liderul social-democraţilor sălăjeni, consideră că investiţia pe care Michelin România ar putea să o facă la ieşirea din Zalău este de maximă importanţă pentru judeţ. „În perspectiva următorilor ani, această investiţie înseamnă crearea a 800 de noi locuri de muncă în judeţ, întrucât se va dezvolta atât producţia de cord metalic, cât şi cea de anvelope”, ne-a declarat Tiberiu Marc.
Acesta a precizat că, în cazul în care nu se va ajunge la un acord cu administraţia locală din Crişeni, este de aşteptat ca investitorul să plece în alte ţări pentru a-şi dezvolta afacerea. „De obicei, multinaţionalele iau în considerare mai multe locaţii, din mai multe ţări, mai ales care nu sunt din UE şi care oferă facilităţi investitorilor. În România, administraţiile locale pot acorda asemenea facilităţi, mă refer în ceea ce priveşte taxa pe teren şi impozitul pe clădiri”, a declarat Tiberiu Marc.
Concurenţă din partea Ungariei şi a Serbiei
Liderul UDMR Sălaj, deputatul Seres Denes, ne-a declarat că alte state interesate să atragă Michelin sunt Ungaria şi Serbia, însă cu atît mai mult Sălajul trebuie să lupte pentru păstrarea investitorului pe plan local. „Ori se va face o a treia evaluare a terenului, de către un expert autorizat, ori trebuie găsită altă soluţie. În condţiile economice actuale, când numărul şomerilor nu este mic, este cu atât mai vital să păstram investitorul în Sălaj. Sper că se va ajunge la un acord între cele două părţi, trebuie să luptăm să facem Michelin să rămână în judeţul nostru”, a declarat Seres Denes.
Investiţie importantă pentru România
Primarul Zalăului, Radu Căpîlnaşiu, a apreciat şi el importanţa investiţiei ca fiind capitală şi a precizat că totul depinde de felul în care se vor înţelege cele două părţi în privinţa preţului terenului. „Vorbim de o investiţie care nu contează doar pentru Zalău şi Sălaj, ci pentru România. Este capital să atragem cât mai mulţi investitori de o asemnenea talie, care să îşi dezvolte afacerile la noi”, a declarat Radu Căpîlnaşiu
Lider mondial în domeniul anvelopelor
Deşi am cerut un punct de vedere oficial al companiei Michelin în privinţa celor relate anterior, până la ora închiderii ediţiei, el nu ne-a fost comunicat.
Michelin este lider mondial în domeniul anvelopelor, producând annual, în cele 68 de centre de producţie din lume, peste 190 de milioane de anvelope, de toate tipurile, de la cele destinate vehiculelor pe două roţi până la cele de avion sau gigant. De altfel, Grupul Michelin are o prezenţă comercială în 170 de ţări.
Fabrica Silvania Michelin numără peste o mie de angajaţi şi furnizează pe piaţa de consum peste 500.000 de anvelope de diverse tipuri. RomSteel Cord din Zalău are circa 300 de angajaţi, este parte a Grupului Michelin şi produce cord metalic, una dintre cele mai importante componente ale carcasei anvelopei. În ceea ce priveşte uzina Victoria, din Floreşti, aceasta are peste 1.800 de angajaţi.