Ascensorul STONE al brașovenilor de la Elmas, un proiect unicat, premiat alături de ascensoare produse de giganți din Germania, Marea Britanie sau SUA
Un proiect 100% românesc, liftul instalat în Tunelul Timpului de la Castelul Bran, a fost recunoscut pe plan internațional, unicitatea acestui model făcându-i pe juraţii concursului mondial „Elevator World”, care s-a desfăşurat în SUA, să-i acorde premiul I la categoria „Ascensoare cu scop special”.
Printre ascensoarele care au mai intrat în această competiție mondială și au fost premiate la alte categorii s-au mai numărat modele produse de producatori de renume din Germania, Marea Britanie, SUA sau Japonia (Mitsubishi Electric).
Un proiect comparat cu un diamant
Prin acest proiect, Castelul Bran a crescut paleta serviciilor pe care le oferă turiștilor fascinați de istorie, de frumoasa poveste a Reginei Maria, dar și de mitul Contelui Dracula. Prezent la Bran, cu ocazia înmânării oficiale a acestui premiu, domnul Bülent Yilmaz, Managing Director la Elevator World, divizia pentru Europa, a spus că liftul proiectat de compania brașoveană Elmas este ca un diamant. „Premiul acesta este unul foarte special, deoarece a fost acordat unui lift cu adevărat deosebit, față de cel folosit zilnic. În conformitate cu precizările specialiștilor din Comitetul Tehnic, numele companiei, Elmas, înseamnă diamant în mai multe limbi, iar și acest proiect este ca un
diamant”, a explicat Bülent Yilmaz.
Un concept unicat, 100% românesc
Construcția întregului Tunel al Timpului este una unicat, 100% românească, și a fost executată în cadrul unui monument istoric în condiții deosebite, în subteran, cu tehnologii speciale deoarece geometria, atât a tunelului, cât și a domului, presupune secțiuni fără nici un fel de repetabilitate și un grad extrem de ridicat de dificultate de realizare. 12 mineri au dislocat 330 de metri cubi de stâncă de diverse durități pentru a putea fi mărită secțiunea puțului și a tunelului orizontal. S-au consumat 29.000 de ore de muncă, volumul total de săpătură fiind de 1.900 de mc, echivalentul a 100 de tiruri, și s-au turnat 420 de mc de betoane speciale, echivalentul a 100 de betoniere.
De asemenea, cabina liftului este special proiectată pentru acest tunel, este unică, efectuează cea mai lungă cursă avizată din România, de 31,5 metri, între cele două stații, cea de pornire și cea de sosire. O provocare pentru proiectanți care au fost nevoiți să găsească o soluție inedită pentru evacuarea de urgență: o trapă în tavanul cabinei și un mecanism electric de ridicat cea a fost montat în partea superioară a puțului. Totodată, liftul este prevăzut cu senzori pentru detectarea seismelor, de fum, de temperatură, umiditate, dar și senzori de detectare a gazelor. În cazul în care acestea se vor activa, cabina lifului va fi direcționată spre stația superioară. Viteza de deplasare este flexibilă pentru a putea fi adaptată nevoilor și scenariilor media, iar în interiorul liftului s-au montat ecrane de ultimă generație, camere foto și video, făcând posibilă modificarea spectacolului media ori de câte ori se va dori acest lucru. „Acest trofeu pe care l-am obținut se adresează întregii echipe care a dus proiectul la bun sfârșit. Performanța a fost posibilă doar pin efortul colectiv al tuturor celor 420 de angajați ai companiei. Este un proiect unicat, pentru care am obținut toate certificările și avizele necesare în vederea funcționării”, a precizat omul de afaceri Marton Geza Roth, Directorul General Elmas.
Tunelul Timpului, în cifre
În conformitate cu datele Companiei de Administrare a Domeniului Bran, cifrele sunt elocvente: 20 de kilometri de trasee de cablu, peste 150 de senzori, 60 de servere și sisteme de control, 5 sisteme audio independente, 80 de canale de sunet comandabile, sisteme de iluminat inteligente, echipamente de efecte speciale, senzori de poziție, de prezență, de detecție a expresiei faciale, 120 de programe și aplicații software dedicate. Un proiect 100% românesc unde și coloana sonoră a fost realizată de compozitori și editori de sunet din România, întreg conținutul fiind produs pentru Tunelul Timpului pentru a descrie istoria și cultura Castelului Bran și a zonei geografice din care face parte.
Compania Elmas Braşov a fost înfiinţată în 1990, având capital 100% românesc. Activitatea principală a firmei este fabricarea echipamentelor de ridicat şi manipulat. Sediul central al societăţii este în Braşov, spaţiile de producţie, depozitare, reparaţii şi cel administrativ întinzându-se pe o suprafaţă de 70.000 de metri pătraţi. Compania are opt puncte de lucru la nivel naţional şi trei societăţi comerciale cu acelaşi obiect de activitate în ţările vecine Moldova, Bulgaria, Ungaria.