Interviuri experti

Irinel George TOFAN, Director General Conest: „Am castigat timp prin digitalizare, o comunicare mult mai eficienta si cu siguranta economii de costuri prezente si viitoare”

Afirma ca de peste jumatate de secol construiesc Romania: constructii civile si industriale, lucrari de instalatii si infrastructura rutiera. Peste 600 de proiecte au devenit realitate cu marca calitatii companiei.De asemenea, din echipa Conest fac parte peste 400 de persoane si fiecare lucreaza cu profesionalism, responsabilitate si implicare. Cum au fost ultimele 12 luni si ce predictii au pentru piata de constructii am aflat de la dl Irinel George TOFAN, Director General al Conest.

Din discutiile noastre anterioare stim ca sunteti un sustinator al faptului ca Romania are nevoie de multe investitii bine construite. Cum se vede tabloul general in ultimele 12 luni? Ati resimtit vreo imbunatatire in acest sens?

Stim bine ca in continuare in Romania mai avem drumuri de pamant, asezari rurale/urbane fara utilitati sau partial realizate. Nevoia de noi crese/gradinite/scoli/licee profesionale, cabinete medicale/spitale este in crestere, iar reteaua de cai ferate trebuie modernizata pentru fluidizarea transporturilor de marfuri si persoane. De asemenea, investitiile in hidrocentrale pe raurile din tara noastra trebuie repuse pe listele de prioritati si sunt multe alte proiecte care trebuie ’’bine construite’’ in urmatorii ani.

Avand in vedere acest tablou al investitiilor publice viitoare, suntem optimisti ca prin programele de investitii derulate prin POIM, PNRR, POR, PNI Anghel Saligny etc, se vor atinge treptat tintele de executie ale contractelor de lucrari.

Potrivit unei scurte diagnoze a ultimelor 12 luni observam ca a crescut nivelul de preocupare a institutiilor statului (institutii direct implicate in proiectele de constructii) in a gasi resursele financiare necesare implementarii proiectelor viitoare. De asmenea, se remarca si focusarea pe etapele de pregatire a procedurilor de achiziitii publice. Consideram si speram ca, incepand cu vara anului 2023, se vor derula in mod concret multe proiecte de investitii in sectorul constructiilor, proces care se va intinde consistent si in perioada 2023-2027.

Știm că sunteți o prezență activă și în cadrul Asociației Române a Antreprenorilor de Construcții. Cum evaluați dinamica ultimelor 12 luni prin prisma activității de aici: cum s-a resimțit la nivel de sector problema scumpirilor la materialele de construcții?

Consider ca trebuie sa facem o analiza a ultimelor 24 de luni, deoarece in tot acest timp preturile la materiale, energie electrica, gaz metan, carburanti, salarii au crescut continuu si intr-o maniera total necontrolata. Impactul a fost unul foarte grav deoarece multe firme de constructii au intrat in insolventa. Totodata, multe investitii publice/contracte in derulare au fost blocate sau reziliate si pe acest fond de incertitudine multi muncitori romani au ales sa plece in alte tari unde salariile sunt mai mari si instabilitatea sectorului mai redusa.

Considerati ca autoritatile ar fi putut anticipa si lua masuri care ar fi putut diminua impactul pe care il resimtim in prezent din cauza acestui fenomen?

Factorii principali care au condus la aceasta situatie de criza au fost Pandemia COVID-19 si razboiul din Ucraina. Vorbim asadar despre aspecte de forta majora, asadar cred ca anticiparea acestui fenomen de catre autoritatile statului si mediul privat a fost de dificil de realizat. La fel de dificila a fost astfel si aplicarea imediata a unor masuri care necesitau resurse nationale suplimentare (finaciare, profesionale, legislative etc).

Totusi, in calitate de principal investitor in sectorul constructiilor, statul roman trebuie sa accelereze aplicarea masurilor care sa asigure stabilitatea contractelor in derulare (prin aplicarea corecta a formulelor de actualizare a preturilor). De asemenea, in toata aceasta perioada s-ar fi putut recurge si la plata imediata si constanta a facturilor emise de constructori, evaluarea corecta a investitilor viitoare din punct de vedere financiar si timp.

Cu siguranta scumpirile din ultima perioada impacteaza atat proiectele cat si interactiunea cu beneficiarii si investitorii. Cum decurge colaborarea cu acestia? Ii simtiti mai precauti in ultima perioada?

Da, putem spune ca Beneficiarii si Investitorii sunt mai precauti in ultimele 12 luni, avand in vedere ca Ordonantele de Urgenta care actualizeaza preturile contractelor conduc la costuri suplimentare pentru acestia. Totusi, este important de precizat ca aceste costuri sunt transparente si consideram ca trebuie asumate deoarece o lucrare blocata/sistata va costa mai mult decat o suplimentare imediata a costurilor totale.

Sa vorbim totusi si intr-o nota mai optimista. Ce s-a facut bine in piata de constructii in ultimele 12 luni?

Cred ca principalul aspect pozitiv a fost acela ca o mare parte dintre firmele romanesti de constructii au gasit solutii sa-si continue contractele, sa se adapteze la noile conditii comerciale (preturi si termene de livrare materiale), sa-si stabilizeze forta de munca (eforturi majore pentru cresteri salariale si plata la timp a acestora intr-o instabilitate economica), si sa-si faca planuri pentru urmatorii 4-5 ani.

Considerati ca procesul de digitalizare „fortat” intr-o oarecare masura de perioada pandemiei v-a adus beneficii? In ce masura?

Procesul de digitalizare ’’fortat’’ ne-a ’’fortat’’ sa iesim din rutina unor procese interne cu care eram obisnuiti si ne-am dat seama ca putem folosi fluxuri de date/informatii/raportari/grafice mult mai eficient. Si aici insist pe TIMP, am castigat timp prin digitalizare, o comunicare mult mai eficienta si cu siguranta economii de costuri prezente si viitoare.

Daca ati putea schimba ceva de maine la industria constructiilor din Romania ce ati alege          sa schimbati si de ce?

Consideram ca ar ajuta o certificare tehnico-profesionala a firmelor de constructii care activeaza in Romania (atat pentru antreprenorii romani, dar si pentru cei straini). De foarte multi ani cerem asta, deoarece credem ca va aduce un plus in tinta Beneficiarilor de a avea contracte finalizate la timp si lucrari de calitate, conform normativelor. Cu alte cuvinte, se va stabili capabilitatea proprie a fiecarei firme de constructii (personal, calitate, experienta similara, tehnologii, echipamente de lucru, logistic etc).

Tot la capitolul schimbari si imbunatatiri in sector, nu putem trece peste segmentul achizitiilor publice. Cum vedeti dvs acest proces in 2022? S-a imbunatatit in vreun fel de la ultima noastra discutie?

Din pacate, insistam constant spre revizuirea si imbunatatirea legislatiei achizitiilor publice (in calitate de membri activi in Patronatul Societatilor din Constructii si FPSC). Totusi, consider ca la nivel de comunicare, interactiune si consultare cu institutiile statului direct implicate (prin intermediul si munca asidua a colegilor Directori din FPSC) reusim sa aducem imbunatatiri permanente asupra legislatiilor achizitiilor publice. Insa noi ne pastram optimismul in continuare ca lucrurile vor beneficia de o imbunatatire continua.

Stim ca dvs sunteti o persoana care considera ca gandirea planificata va ajuta mult in plan profesional. Care ar fi top 3 „secrete” pe care le-ati oferi unei persoane la inceput de cariera in aceasta directie?

  • Sa creada in ceea ce face
  • Sa aiba perseverenta in a revizui sistematic planurile scrise pe hartie
  • Sa- si trateze cu respect echipa si colegii, deoarece doar impreuna se pot atinge obiectivele stabilte

Pentru final va deschidem oportunitatea de a ne oferi 2 predictii pe care le puteti face in contextul actual despre piata de constructii din Romania:

  1. Sectorul constructiilor va atinge 10% din PIB in 2025
  2. Firmele romanesti vor avea mari obstacole in procesele de achizitii publice viitoare, pentru proiecte cu valori mari, deoarece nu au fost proiecte de anvergura in Romania in ultimii 5 ani (asa cum cere legislatia) si nu indeplinesc cerintele de experienta similara.



Related Articles

Back to top button