Soluții avansate pentru echipamente grele: Interviu cu fondatorul Lifsor Mașini de Ridicat

Într-o lume a tehnologiei în continuă evoluție, domeniul instalațiilor de ridicat rămâne unul dintre cele mai tehnice și specializate segmente ale industriei. În centrul acestuia, oameni cu experiență și pasiune aduc soluții acolo unde alții renunță. Ioan-Sorin Tarba, inginer electrician și fondatorul Lifsor Mașini de Ridicat SRL, este unul dintre acești oameni. Cu o carieră construită pe rigoare, cunoștințe aprofundate și un spirit inovator, el a devenit un reper în domeniul macaralelor și al podurilor rulante din România. În interviul de mai jos, aflăm povestea sa, provocările întâlnite și viziunea pentru viitorul unei industrii în care precizia și siguranța sunt esențiale.
Despre Ioan-Sorin Tarba, inginerul electrician în jurul căruia s-a constituit în anul 2019 societatea Lifsor Mașini de Ridicat SRL, clienții spun că este un tehnician de modă veche, capabil să rezolve orice problemă electrică (la poduri rulante, lifturi și nu numai). Angajații ne-au relatat că, la intervențiile la care este prezent, realizează după sunetul motorului electric care este problema de funcționare; atunci când nu este prezent, angajații sunt ajutați la distanță prin apeluri video WhatsApp. Iar una din instituțiile publice din județul Maramureș, când nu a mai știut cum să repare liftul, l-a chemat în ajutor.
Cum ați ajuns să lucrați în acest domeniu de nișă?
Am terminat facultatea de electromecanică la Cluj-Napoca, deși inițial dorisem să devin inginer energetician. Primul loc de muncă a fost la IMMUM, unde eram tehnician responsabil de mentenanța podurilor rulante și a instalațiilor de ridicat. Am ajuns șef de mentenanță instalații de ridicat, iar în anul 2003 am înființat societatea Lifsor SRL, care se ocupă de mentenanță pentru lifturi și poduri rulante. Societatea înființată în 2019, Lifsor Mașini de Ridicat SRL, a dezvoltat activitatea de montaj, mentenanță, reparații și ulterior producție de poduri rulante și macarale speciale. Domeniul este unul de nișă datorită reglementărilor ISCIR.
Care este activul cel mai important al Lifsor Mașini de Ridicat?
Tehnicienii și experiența pe care se bazează sunt cel mai important activ. O parte din această experiență, de peste 25 de ani în domeniul macaralelor, oarecum, în oglindă cu cea a directorului comercial, obținută în urma a mii de intervenții, cred că le-am transferat-o și voi continua să le-o transfer. Pot spune cu mândrie că unii din angajați m-au și depășit. Împreună cu directorul de vânzări, totalizăm 50 de ani de experiență și mai mult de 10.000 de poduri rulante produse, montate și reparate. Suntem deschiși la noi experiențe și, de obicei, nu spunem „nu” solicitărilor clienților, oricât de complicată ar fi problema întâmpinată.
Există probleme care nu pot fi rezolvate?
Sigur, mai ales de natură mecanică, dată de oboseala materialelor. De exemplu, multe hale vechi sunt dotate cu poduri rulante cu vechime de 30 de ani sau mai mult. Construcția lor și clasa de utilizare (M6) le-a permis să funcționeze mult peste durata de funcționare prevăzută în prezent pentru astfel de utilaje, dar piesele de schimb nu se mai găsesc. Dacă pe partea electrică se poate realiza un upgrade și se pot folosi tehnologii noi, nu la fel se întâmplă cu partea mecanică. Și, atunci, singura soluție este înlocuirea utilajului cu unul nou. Cu mențiunea că, la instalarea podului nou, ar trebui realizată o cale de rulare nouă, ca să nu supună uzurii mecanice accelerate roțile și alte componente.
Care a fost cea mai mare provocare întâlnită până acum în domeniul în care activați?
Cea mai mare provocare întâlnită până acum în acest domeniu a fost reprezentată de două proiecte majore. Primul a fost repararea și repunerea în funcțiune a podurilor de turnătorie de 250 de tone, o sarcină complexă care a necesitat nu doar expertize tehnice avansate, dar și coordonarea diferitelor echipe pentru a asigura fiabilitatea acestor echipamente critice. Aceste poduri sunt esențiale pentru manipularea oțelului topit, unde chiar și cele mai mici erori pot avea consecințe semnificative.
Al doilea proiect provocator a fost montarea macaralelor speciale de tip travel lift diesel hidraulice 4×4, echipate cu patru roți dirijabile și sistem de deplasare tip crab. Aceste echipamente sunt folosite pentru manipularea precisă a grinzilor de beton armat de 40 tone și 60 metri. Ambele proiecte au testat limitele tehnice ale echipei noastre, dar au demonstrat și capacitatea noastră de a găsi soluții inovatoare în fața provocărilor dificile.
Care este, în prezent, durata de funcționare a unui pod rulant?
Durata de funcționare a unui pod rulant este influențată de o serie de factori tehnici și operaționali. Conform prevederilor europene, durata tipică de utilizare a unui pod rulant este de aproximativ 10 ani. Totuși, această perioadă poate fi extinsă până la 20 de ani sau chiar mai mult, în anumite condiții, dacă sunt respectate anumite măsuri specifice de întreținere.
Care este produsul cel mai complex pe care îl oferă Lifsor Mașini de Ridicat?
În mod sigur, macaralele de tip travel lift diesel hidraulice, care lucrează în tandem (2), controlate de la o singură radiocomandă. Suntem singurii producători din România, iar conceperea, producția și montajul lor a fost o provocare și un mare pas înainte pentru noi, asemănătoare cu proiectarea și construirea de la zero a unui tractor foarte complex, inclusiv software-ul aferent. Aceste utilaje de mare tonaj, folosite la construcția de prefabricate, la încărcarea grinzilor de autostradă în transporturi speciale, porturi, sectoare speciale, utilizează motorul diesel pentru a crea presiune hidraulică și a antrena roțile, iar nu propulsie clasică.
Ne puteți da exemple de tehnologii avansate pe care le folosiți?
Am instalat, încă din 2019, convertizoare cu recuperare de energie și cu comandă la distanță (3G) pe macarale portuare de 50 tone. Realizăm, din anul 2020, cu ajutorul unui aparat inovator, controlul nedistructiv, magneto-inductiv, al stării cablurilor de oțel folosite de macarale. Efectuăm verificarea structurii macaralelor de mare tonaj cu extensometru. Am introdus tehnologia de control și monitorizare software la distanță a funcționării pe macaralele de tip travel lift. Podurile rulante pe care le instalăm au posibilitatea de monitorizare online a funcționării și pot fi dotate cu echipament de recuperare a energiei (standard Industry 4.0).


Ce proiecte recente considerați că au avut cel mai mare impact asupra dezvoltării companiei și a echipei dumneavoastră?
Modernizarea și punerea în funcțiune a macaralelor de turnătorie la Târgoviște, care a implicat desfășurarea și coordonarea de echipe extinse, inclusiv străini, verificări structurale cu tehnologii inovative, utilizarea de unelte noi. A însemnat un efort de luni de zile, finalizat cu succes. Și montarea macaralelor diesel hidraulice de tip travel lift, care au necesitat software special, parte hidraulică, motor termic diesel, electronică. Pot spune despre acestea că sunt niște „bijuterii tehnologice” pe roți.




Care sunt planurile dumneavoastră de viitor în ceea ce privește utilizarea tehnologiei și parteneriatele în dezvoltarea producției de macarale speciale?
Proiectele noastre de viitor se concentrează pe utilizarea soluțiilor software în mentenanța macaralelor, utilizarea instrumentelor care încorporează tehnologii de vârf. Dorim să avem un instrument predictiv pentru posibilele defecțiuni (mentenanță corectivă). Intenționăm să investim în tehnologii de scanare 3D pentru piese și pentru hale.
Pe partea de macarale speciale, ne propunem să devenim un centru de producție regional pentru partenerii noștri, GH Cranes & Components. Deținem în acest moment capabilitățile tehnice pentru a produce proiecte de macarale complexe.
În opinia dumneavoastră, cât de des se întâmplă ca, din dorința de a economisi, companiile să „tragă de viață” unui pod rulant peste limitele recomandate și care ar putea fi consecințele reale ale unei astfel de strategii?
Aceasta este regula în domeniu. Un pod rulant nou presupune o investiție de zeci de mii de euro, iar calea de rulare a podului e bine să fie tot nouă, sau măcar cea veche, „valurită” și la cote necorespunzătoare, să fie rectificată. Orice pod rulant se strică și necesită reparații în timp. Acesta ar trebui înlocuit la momentul la care reparațiile viitoare necesare depășesc 50% din prețul unui pod nou. Partea electrică se mai poate repara și moderniza. Pe partea mecanică, la un orizont de timp de 20–30 ani, încep să lipsească piesele de schimb. O soluție alternativă este producerea individuală a pieselor, extrem de costisitoare. De asemenea, materialul grinzii podului rulant se subțiază pe interior; pe suduri și grindă pot apărea urme de oboseală a materialului, care necesită control nedistructiv pentru a fi folosit. Consecința ultimă este că podul rulant nu se mai poate folosi. Reglementările ISCIR în domeniu sunt destul de restrictive și funcționează.
Ce vă motivează să continuați în acest domeniu atât de complex și provocator?
Concentrarea pe muncă ne-a dus către destinații neașteptate. Punctele atinse pe parcurs – reparații complexe, realizarea de macarale cu tehnologii avansate, exportul în Austria și Italia – sunt mai puțin importante. Cea mai mare mulțumire este că sprijinim industria țării și ajutăm la construcția autostrăzilor. Aceasta ne și motivează.
