Stiri

WSJ: În Europa se înmulţesc fabricile auto neprofitabile

Piaţa auto europeană se scufundă, din ce în ce mai mult, în probleme. Vânzările de autoturisme, „susţinute“ de căderile economice ale zonei, sunt în scădere de cinci ani şi pe cale de a atinge cel de-al şaselea an de declin. Mulţi producători pierd bani, dar guvernele şi sindicatele de muncă au dejucat orice efort de restructurare. Rezultatul este că numărul fabricilor auto neprofitabile este în creştere, notează „Wall Street Journal“ (WSJ).

58 din 100 cele mai mari fabrici de asamblare din Europa funcţionează sub 75% din capacitatea lor, un nivel care, în mod normal, ar băga uzinele într-o criză majoră, susţine un studiu recent realizat de „Alix Partners“.

„Dacă fabrica ta funcţionează la 90%, faci bani. Dar dacă funcţionezi la doar 60-70%, atunci pierzi mai mulţi bani şi nu mai ştii ce să faci“, spune John Hoffecker, director la o firmă de consultanţă, dar care deţine şi o reprezentanţă auto.   Mai mult, nu este clar când şi-ar putea reveni vânzările de maşini noi. Mulţi analişti prevăd şi mai mari scăderi, şi nicio creştere pentru 2015 şi 2016. Asociaţia Producătorilor europeni de Automobile a declarat că înregistrările maşinilor noi au fost de doar 5,9% în mai, adică 1,04 milioane, cel mai mic număr înregistrat în această perioadă în 20 de ani.

„Credem că Europa va fi un dezastru în anii care urmează“, spune Hoffecker.   Numărul în creştere al fabricilor leneşe demonstrează diferenţa dintre răspunsul european faţă de criza industriei auto şi cel american. Atunci când piaţa auto din Detroit se zbătea să supravieţuiască în 2008 şi 2009, guvernul federal a preluat frâiele General Motors (GM) şi Chrysler Group LLC, grăbindu-le spre faliment şi obligându-le să închidă fabrici, să restructureze personal şi să micşoreze reţelele de dealeri. Astăzi, şi GM şi Chrysler (deţinută în majoritate de „Fiat“ al Italiei) cresc şi sunt profitabile.   Însă în Europa, guvernele şi sindicatele puternice au conlucrat pentru a stopa închiderea fabricilor, pentru a păstra slujbele, întârziind în acest fel orice restructurare importantă şi îngreunând recâştigarea profitului.

Un exemplu tipic sunt trei fabrici deţinute de Renault. Fabrica de maşini mici „Flin“, de lângă Paris, a fost modernizată în 2005, dar lucrează la doar jumătate din capacitatea sa, susţine studiul realizat de Alix. Fabricile Douai şi Sandouville stau şi mai rău, cu o funcţionare la doar 36, respectiv 34% din capacitate. Alte trei fabrici Renault funcţionează sub limita de 75%.   La începutul anului, Renault, care este deţinută în proporţie de 15% de guvernul francez, a încercat să o ia mai uşor, dar a sfârşit prin a fi de acord cu sindicatele şi prin a-şi menţine deschise fabricile.   Cei câţiva producători europeni care continuă să înregistreze profit nu sunt nici ei imuni. Volkswagen are cinci fabrici care funcţionează sub 75%, iar Daimler (Mercedes-Benz) are trei. BMW numără două fabrici care sunt sub capacitate, conchide WSJ.

Sursa




Related Articles

Back to top button