Într-un mediu puternic concurențial, tot mai multe companii doresc să descopere cum pot integra tehnologia AI la nivelul firmei, astfel încât să poată depăși concurența și să se diferențieze.

În special, retailerii din eCommerce găsesc multe modalități de a utiliza AI în depozite, îmbunătățind astfel operațiunile din hale. Roboții autonomi, portalurile personalizate care furnizează analize de date, chatbots cu asistență imediată pentru clienți, rezultatele de căutare personalizate și reclamele care conțin recomandări de produse sunt doar câteva moduri prin care AI poate contribui la eficientizarea și creșterea productivității unei firme.

Utilizarea eficientă a Inteligenței Artificiale în depozite are o serie de beneficii. De exemplu, interconectarea mai multor depozite prin cloud ajută la identificarea celei mai eficiente metode de livrare a produselor. Mai mult, modurile în care companiile integrează AI în procesele interne și externe se extind, iar specialiștii estimează majorări puternice pe piață. Potrivit Statista.com, veniturile de pe piața globală de software AI ar trebui să crească de la 10 miliarde dolari în 2018 la 126 miliarde dolari până în 2026.

Ce este inteligența artificială?

Dacă o mașină învață din experiență (adună cunoștințe în mod independent) și poate acționa pe baza acelor experiențe, atunci aceasta utilizează inteligență artificială. Astfel, programul nu primește instrucțiuni cu privire la modul de rezolvare a unei probleme, ci învață ce să facă și rezolvă singur problema. Un astfel de exemplu include depozitele magazinului alimentar online Ocado, unde roboții sortează și aleg alimente pentru comenzi. Acest lucru se face pe deplin autonom în depozite.

Avantajele utilizării inteligenței artificiale în hale

Inteligența artificială poate contribui substanial la îmbunătățirea operațiunilor din depozite. Sistemele inteligente vin cu o serie întreagă de beneficii, precum:

  • Date mai precise: datorită analizei algoritmice se poate obține un control mai bun asupra tuturor datelor generate de depozit. Acest lucru oferă o viziune clară asupra tiparele și modurilor în care se desfășoară operațiunile din depozite, îmbunătățind procesul decizional și de planificare.
  • Gestionarea mai ușoară a inventarului: unul dintre cele mai mari beneficii ale inteligenței artificiale este faptul că poate fi utilizată pentru a evalua cererea pieței și pentru a controla inventarul, astfel încât să nu existe niciodată  deficit sau surplus.
  • Creșterea productivității: utilizarea roboților îb depozite este mai eficientă decât utilizarea forței de muncă umane. Acești roboți pot alege și împacheta comenzile  cu ușurință, cu mai multă precizie și mai repid.
  • O comunicare mai bună: Depozitele rulează pe date, dar transmiterea acestora între diferiți oameni poate duce la o mulțime de greșeli. AI poate asigura că toată lumea poate înțelege ce se întâmplă la un moment dat, eliminând o mulțime de inexactități și crescând potențialul pentru profituri mai mari.
  • Costuri mai mici: încorporarea AI în depozite contribuie la reducerea semnificativă a costurilor. Utilizarea AI permite reducerea atât a numărului de angajați, cât și a cheltuielilor generale ale depozitului.
Cum va revoluționa inteligența artificială activitatea din hale?

Tehnologia inteligentă și autonomă are deja un impact uriaș asupra depozitelor din întreaga lume. De fapt, s-a prezis că 30% din locurile de muncă din hale din Marea Britanie vor deveni complet automatizate până în 2030.

  • Vehiculele conduse de oameni (cum ar fi stivuitoarele) vor lăsa loc vehiculelor automate care sunt echipate cu software de gestionare a depozitelor sau camioanelor inteligente care pot ajuta la supravegherea gestionării coletelor.
  • Roboții automatizați pot fi folosiți pentru a stoca automat produse într-o instalație. Plasarea poate fi decisă algoritmic, în funcție de popularitatea fiecărui produs, astfel încât articolele cumpărate frecvent să fie ușor accesibile.
  • AI poate prezice câtă forță de muncă este necesară în diferite depozite, precum și ce opțiuni de transport sunt necesare și ce rute sunt disponibile.
  • Comenzile de produse pot fi validate automat de sisteme inteligente, care pot ajuta la expedierea produselor în mod automat, la urmărirea traseelor și feedback-ului cumpărătorilor.
  • Situațiile imprevizibile sunt inevitabile în depozite. Deoarece AI dezvoltă modele de predicție, acestea ajută la gestionarea operațiunilor de inventar și depozit în perioade dificile.
5 exemple reale de utilizare a inteligenței artificiale în hale
  1. Retailerul online Zappos, specializat în haine și încălțăminte, folosește KIVA Systems în centrul său din Shepherdsville, Kentucky, pentru a crea un depozit complet automatizat, care îi ajută să mențină transportul gratuit, o politică de returnare de 365 de zile și un centru de apel non-stop.
  2. Supermarketul online britanic Ocado folosește depozite extrem de automatizate, cu roboți care despachetează inventarul, planifică și stivuiesc rafturile și trasportă mărfurile în interiorul depozitului.
  3. Depozitele Amazon utilizează tehnologia AI și roboții pentru a crește eficiența, a prezice și a preveni problemele de transport și a crea platforme personalizate pentru magazinul online și depozite.
  4. Retailerul chinez Alibaba utilizează un sistem inteligent de depozitare în care roboții fac 70% din muncă (pot transporta și până la 500 kg). Fiecare robot are, de asemenea, senzori de evitare a accidentelor și se duc automat la o stație de încărcare atunci când bateria este scăzută.
  5. Depozitul EMEA al Coca Cola este complet automatizat de către logistica FKI. Automatizarea inteligentă îi ajută să gestioneze 25.224 de locații de paleți (cu potențial pentru mai multe) și să evite sarcinile costisitoare de manipulare încetinesc logistica.

Așadar, inteligența artificială transformă modul în care depozitul modern își execută procesele. Tehnologia de depozitare inteligentă ajută organizațiile să-și îmbunătățească operațiunile de depozitare prin crearea de sisteme mai rapide și mai flexibile.