Pana la sfarsitul anului cel putin inca un centru comercial se va inchide
Suprafaţa de spaţii comerciale în construcţie şi a cărei finalizare este prevăzută pentru semestrul al doilea şi anul viitor este de 330.000 metri pătraţi, iar până la finele anului cel puţin încă un centru comercial se va închide din cauza dificultăţilor de pe piaţă, estimează Jones Lang LaSalle.
„Recent, fondul de investiţii Immofinanz a anunţat transformarea centrului comercial Armonia Arad, cu o suprafaţă de 43.000 metri pătraţi dintr-un oraş cu o acerbă competiţie, într-un parc logistic. Este cea de-a doua închidere de centru comercial din România, după Armonia Brăila (ambele dezvoltate de RED), dar până la sfârşitul lui 2012 ne aşteptăm la cel puţin încă o închidere de centru comercial. În general, retailerii vor fi precauţi în ceea ce priveşte contractarea de noi spaţii, cu excepţia retailerilor din domeniul alimentar şi a celor care ocupă spaţii largi care acţionează ca ancore şi sunt capabili să obţină aranjamente financiare atractive”, se arată în cel mai recent raport al companiei de consultanţă imobiliară.
În trimestrul al doilea a fost inaugurat doar centrul comercial Palas Iaşi, astfel că stocul modern de spaţii comerciale la nivel naţional este estimat la 2,31 milioane de metri pătraţi. Stocul Bucureştiului este estimat la 775.000 metri pătraţi, şi nu a suferit nicio modificare în ultimele şase luni.
„În semestrul al doilea se aşteaptă finalizarea la nivel naţional a 5-7 centre comerciale, însumând 130.000 metri pătraţi. Majoritatea proiectelor de dezvoltare sunt de talie mică în cele mai multe cazuri ancorate de un hipermarket. Cea mai importantă deschidere care va avea loc în a doua jumătate a anului ar trebui să fie Ploieşti Shopping City – primul centru comercial modern din Ploieşti, oraş cu o populaţie de cca 200.000 locuitori”, se menţionează în raport.
În ceea ce priveşte cererea, expansiunea a venit în general din partea retailerilor din domeniul alimentar, având în vedere că cea mai mare partea a cheltuielilor românilor merg spre produsele agroalimentare.
Astfel, magazinele tip supermarket asigură dinamica pieţei cu retaileri precum Mega Image, Carrefour şi Profi anunţând noi deschideri în fiecare lună.
Retailerii de confecţii au devenit destul de precauţi cu expansiunea reţelelor şi se concentrează mai curând pe optimizarea acestora. Selecţia noilor locaţii are la baza atât performanţele centrelor comerciale, dar şi premiza că în următorii 1-3 ani este aşteptată deschiderea unui număr mic de centre comerciale.
„În încercarea de a-şi limita pierderile, mulţi retaileri intră pe piaţa locală prin franciză, dar suntem de părere că pe termen mediu vom asista la schimbarea acestui model, ajungând la magazine deţinute integral de către compania mamă. Este de menţionat intrarea pe piaţa locală în T2/ 2012 a retailerului polonez CCC, care şi-a deschis primul magazin în galeria comercială Feeria din Bucureşti, dar care a anunţat că intenţionează să ajungă la o reţea de 15 magazine în primul de funcţionare”, se menţionează în raport.
Chiriile prime ale centrelor comerciale au rămas constante, la 65-70 euro/mp/lună, în timp ce spaţiile stradale au costuri uşor în scădere, care au ajuns la 60-65euro/mp/lună ca urmare a numărului mare de unităţi stradale disponibile în prezent, tendinţă confirmată de altfel şi de tranzacţiile concluzionate în prima parte a anului. Până la sfârşitul anului nu sunt aşteptate modificări ale chiriilor prime din centrele comerciale sau ale chiriilor prime de pe cele mai importante artere comerciale stradale.