Sectorul Industrial și Logistic în 2023: Mai dinamice ca oricând
Sectorul Industrial & Logistic din România a continuat să fie și în 2023 cel mai dinamic segment de pe piața imobiliară comercială. Evoluția este cu atât mai impresionantă cu cât vine după un 2022 puternic, în care volumul închirierilor din domeniu, spre exemplu, a depășit un record istoric.
Activitatea construcțiilor din acest sector nu avea cum să nu reflecte acest interes uriaș. Astfel că, în 2023, IBC Focus a identificat nu mai puțin de 6.859 de șantiere pe acest segment-cheie.
Valoarea totală a acestor șantiere se ridică la peste 42,6 miliarde de lei (8,62 miliarde de euro). Iar suprafața totală a acestor șantiere se apropie vertiginos de 17,2 milioane de metri pătrați.
Numărul total al tranzacțiilor de închiriere a fost cu o treime mai mare în 2022 față de anul anterior, însumând pentru prima dată suprafețe care au depășit un milion de metri pătrați. Dacă ne uităm puțin mai în urmă, datele arată că stocul total de depozite moderne disponibile pentru închiriere aproape că s-a dublat în ultimii cinci ani.
Rezultatele spectaculoase n-ar trebui însă să ne surprindă. Raportat la creșterea economică fulminantă înregistrată de România în ultimul deceniu, oferta pentru spații industriale și logistice a rămas mult timp limitată.
Totodată, recuperarea firească a acestui decalaj s-a suprapus peste transformarea României într-un hub
regional de distribuție pentru zona de Sud-Est a Europei. Iar această tendință a continuat să se dezvolte în 2023.
Astăzi, mai multe companii ca oricând își concentrează măcar parțial operațiunile de distribuție și logistică în baze din România. Dacă ne uităm la hărțile alăturate, vom observa că „polii” tradiționali de dezvoltare au atras proiecte și investiții sub stanțiale.
Regiunile Vest, Nord-Vest, Centru și București-Ilfov au rămas principalele puncte pe harta dezvoltării infrastructurii industriale și logistice a României. Un dinamism aparte s-a înregistrat și în Muntenia și Oltenia, în special în județele Prahova și Dolj.
Toate sunt regiuni cu activitate industrială însemnată față de media României, având însă avantaje specifice. Vestul continuă să fie preferat de jucătorii care au legături comerciale cu Uniunea Europeană, datorită accesului rutier mai facil.
Această balanță s-ar putea echilibra însă în următorii ani, în lumina proiectelor de infrastructură mare anunțate pentru zonele unde deficitul de căi rutiere rapide este de notorietate, în principal regiunea Nord-Est.
Pe măsură ce acestea vor fi legate de restul țării prin autostrăzi și drumuri expres, este de așteptat ca o bună parte dintre proiectele industriale și logistice să se concentreze aici, datorită costurilor mai reduse cu forța de muncă.
Descarcă GRATUIT cea mai importantă analiză a domeniului industrial și logistic din Anuarul Arhispec Industrial & Logistic 2023. Ai acces GRATUIT la peste 150 de pagini dedicate analizei domeniului industrial și logistic din România pentru anul 2023.