Viitorul transporturilor se construieste in desert – Totul despre Gigafabrica Tesla
Gigafabrica Tesla din Nevada este probabil cea mai fidela reprezentare a ambitiilor lui Elon Musk, geniul inventator, fondator al companiilor Tesla Motors (co-fondator), PayPal (co-fondator), SpaceX, Zip2, Musk Foundation si X.com.
Publicul a auzit prima oara de acest plan ambitios in noiembrie 2013, insa aceasta idee a aparut cu mai mult timp in urma, fiind cheia pentru marele plan al lui Elon Musk de a crea masini electrice accesibile tuturor si transformarea transportului in ceva sustenabil si ecologic.
Planul este ca in Gigafabrica din desertul Nevada sa fie produs necesarul de baterii pentru masinile electrice Tesla. Compania a importat o lunga perioada de timp baterii din Asia, dar, pentru a sustine ambitia lui Elon Musk de a produce 500.000 de masini pe an, trebuie sa produca bateriile pe teren propriu, fiindca, in 2020, conform estimarilor, va fi nevoie de mai multe baterii decat au fost produse in total la nivel mondial in 2013. Singurul mod prin care Tesla poate produce numarul de masini pe care il doreste este prin cresterea productiei de baterii si minimizarea costurilor de productie a acestora.
(Gigafabrica Tesla – vedere de ansamblu proiect, sursa foto: tesla.com)
Cand va fi gata, fabrica se va intinde pe o suprafata totala de peste 500.000 de metri patrati, iar Elon Musk promite ca rezultatul final va fi ceva cu adevarat frumos, o structura in forma de diamant, acoperita in totalitate cu panouri solare. In momentul de fata, dupa 2 ani de munca intensa, fabrica este gata doar in proportie de 14%, insa 1000 de oameni lucreaza zilnic pentru a face posibil startul productiei de baterii in anul 2017. Se estimeaza ca fabrica va ajunge la capacitate maxima in 2020.
Numele de GIGAFACTORY vine de la capacitatea anuala de productie planificata, care ar urma sa fie de 35gigawati/ora. Un gigawat este echivalentul generarii sau consumului unui miliard de wati pe parcursul unei ore. In parteneriat cu Panasonic si alti colaboratori strategici, Gigafabrica Tesla va produce baterii litiu-ion cu costuri semnificativ mai scazute, folosind tehnologii inovatoare in procesul de productie si reducand cantitatea de deseuri.
Prin faptul ca gigantica unitate de productie va fi alimentata cu surse regenerabile de energie (energie eoliana, solara si geotermala) si va controla toate aspectele productiei sub un singur acoperis, pretul unei baterii ar putea sa scada cu pana la 30%.
(Gigafabrica – noiembrie 2014 – inceputul constructiei, sursa foto: tesla.com)
Tesla nu are alte optiuni decat sa ramana in grafic cu planul de a incepe productia in 2017, deoarece, in acelasi an planuieste sa inceapa productia Modelului 3 sedan, masina pentru care s-au facut deja aproape 400.000 de precomenzi. Modelul 3 este cea mai accesibila masina produsa pana in momentul de fata de Tesla, avand un pret de pornire de 35.000$.
(Design Model 3 sedan Tesla – sursa foto: tesla.com)
In functie de succesul pe care il va avea fabrica gigant din desert, Elon Musk ia in considerare constructia de Gigafabrici Tesla oriunde in lume va fi nevoie de baterii.