Interviuri experti

STAMH Systems: Excelență în inovații – Cum sistemele robotizate transformă industria logistică

În era afacerilor moderne, gestionarea eficientă a depozitelor și a lanțului de aprovizionare este esențială pentru succesul unei companii. STAMH Systems este parte a grupului internațional STAMH LTD, companie cu filiale în Bulgaria, Croația, Grecia, Italia, Muntenegru, România, Serbia și Spania. Compania dotează depozitele, centrele de distribuţie sau fabricile cu sisteme de rafturi clasice, complexe sau automatizate și oferă servicii de consultanţă, proiectare, design, instalare, dar și inspecţii tehnice periodice pentru sistemele de depozitare existente.

Interviul cu Mihai David, Administrator STAMH Systems, oferă o perspectivă valoroasă asupra pieței actuale a sistemelor de depozitare și a evoluțiilor din acest domeniu. În cadrul interviului, domnul David a subliniat câteva aspecte cheie:

Cum descrieți piaţa actuală a sistemelor de depozitare? Există tendinţe sau schimbări majore pe care le-ați observat în ultima perioadă?

Presiunea fluctuației costurilor şi impactul pe care această situaţie îl are în calculul de predictibilitate a evoluţiei unui business afectează destul de mult luarea unor decizii pe termen lung. Există, desigur, necesitatea unei schimbări în modul de lucru al depozitelor, şi anume trecerea de la depozitarea clasică a mărfurilor la un sistem semi sau complet automatizat, necesitate ”susținută” atât de permanența situaţiei lipsei forței de muncă calificate, cât şi de impredictibilitatea pieţei în contextul economic şi politic actual, la nivelul Uniunii Europene.

Cu toate acestea, avem foarte multe cereri pe zona de automatizare, ceea ce ne spune că multe companii sunt deschise către inovaţie. Pentru companiile care deja au implementate sisteme de analiză, raportare, WMS și ERP, pasul către automatizarea completă şi logistică 5.0 este uşor de făcut, însă pentru companiile a căror afacere a crescut dar nu au făcut modificări în modelul de business, drumul către automatizare depinde doar de deschiderea pe care o au faţă de inovaţie.

Care sunt principalele avantaje competitive ale companiei dumneavoastră în ceea ce privește sistemele de depozitare?

Suntem furnizori de sisteme de rafturi premium, STAMH Systems având exclusivitate în reprezentarea mărcii STOW în România. Calitatea produselor este în consecinţă, ireproşabilă şi asigurată prin verificarea permanentă a liniei de producţie, pornind de la nivelul fiecărei etape şi finalizând cu verificări asupra întregului proces de fabricare. Inclusiv vorbim de verificări ale părţilor sudate şi a calității vopsirii, a proiectării cu un soft de configurare actualizat cu cele mai recente norme europene şi descoperiri stiinţifice în centrul R&D şi accesul nemijlocit la divizia STOW (MOVU robotics) pentru configurarea sistemelor semi şi full automatizate.

De asemenea, oferim clienţilor noştri avantajul de a avea soluţii personalizate, create pentru a răspunde nevoilor lor specifice de depozitare. Acest lucru ne permite să ne cunoaştem mai bine clienţii și să consolidăm relaţii de succes şi pe termen lung.

Totusi, ca principal avantaj aș dori să mentionez faptul că rafturile STOW nu sunt produse într-o singură facilitate de producție, ceea ce înseamna consecvența și continuitate, atât în privința asigurării componentelor de raft pentru un proiect nou din oricare dintre fabrici, în funcție de gradul de încărcare a fiecăreia, cât și siguranță și predictibilitate post vânzare, în ceea ce privește furnizarea de piese de schimb.

Care sunt 3 sfaturi pe care le daţi unui client nou atunci când vrea să achiziţioneze un sistem de depozitare?

În primul rând, recomandăm clientului să cunoască foarte bine unitatea de depozitare (palet, cutii, etc), precum şi specificul mişcării de marfă din interiorul depozitului, dar şi ce pondere are fiecare tip de unitate de depozitare.

Pe de altă parte, sunt foarte importante datele referitoare la dimensiunile depozitului şi specificul aplicaţiei (cum trebuie să fie mişcată marfa, câte tipuri de produse sunt etc.)

Nu în ultimul rând, clientul ar fi bine să contacteze întotdeauna un furnizor de rafturi serios, care îi pune la dispoziţie experţi în domeniu şi este capabil să ducă la îndeplinire proiectul nu doar din punct de vedere al mobilării spaţiului, ci şi din punct de vedere al dinamicii aplicaţiei şi să poată previziona și modul în care va evolua în timp.

Care sunt 3 greşeli frecvente pe care le face un client atunci când alege un sistem de depozitare?

Pentru evitarea oricărui tip de eroare, situaţia ideală implică demararea discuţiilor pe tema sistemelor de depozitare încă din stadiul proiectării noului depozit. În România, această practică nu este foarte raspândită deoarece există temerea unor costuri finale mai mari, însă ar trebui luate în considerare şi timpul scurt de amortizare al investiţiei sau rata de profitabilitate.

Există şi situaţii în care proiectul inițial nu reprezintă cea mai eficientă soluție tehnică. Cel mai evident această situaţie este analizată în cazul depozitelor frigorifice atunci când se alege un sistem standard de depozitare cu un cost redus dar care ocupă mult spaţiu şi care va genera cheltuieli mari cu energia electrică, cost direct proporţional cu volumul ocupat. Varianta optării pentru un sistem automatizat va costa mai mult, dar va ocupa un spaţiu mult mai mic şi, în consecinţă, nu va genera costuri mari la exploatare. În această situaţie, dacă la momentul proiectării s-ar lua în considerare un sistem automatizat de depozitare, spaţiul construit ar avea un volum mai mic şi o reducere cu cel putin 75% din costurile ulterioare cu agentul termic şi cu mentenanţa.

Totodată, măsurarea cu precizie a cotelor generale ale rafturilor, amplasarea căilor de acces, definirea destinaţiei fiecărei zone din depozit, dimensionarea culoarelor de acces, a parametrilor mărfurilor ce urmează a fi depozitate etc., sunt toate aspecte importante care vor contribui la implementarea unui proiect de succes.

Cine sunt clienţii dumneavoastră ţintă? Există anumite industrii sau sectoare în care vă concentraţi mai mult?

Clienţii noştri vin din diferite industrii şi sectoare, iar de multe ori personalizarea şi complexitatea unui proiect poate să fie mai motivantă decât mărimea lui.

În funcție de cerințele aplicației, printre cele mai frecvente domenii de activitate putem menționa logistică și depozitare, retail, automotive, farmaceutică și alimentară. Însă avem mulți colaboratori și din producție, materiale de construcții, fashion, etc.

Ce criterii sunt esenţiale pentru clienţii dumneavoastră atunci când aleg un sistem de depozitare? Care sunt nevoile și cerințele lor comune?

Din experienţa de până acum pe piața locală, clienţii noştri îşi doresc să depoziteze cât mai multă marfă asigurând în acelaşi timp şi cea mai bună dinamică. De asemenea, ei urmăresc să nu aibă manipulări excesive, să micşoreze costurile şi să obțină maximum de profit.

Care sunt principalele produse din portofoliul dumneavoastră de sisteme de depozitare? Puteţi oferi o scurtă descriere a fiecăruia și modul în care acestea satisfac nevoile clientilor?

Este dificil să vorbim despre produse, pentru că noi suntem focusați pe aplicație, adică pe ce este necesar clientului într-o anumită aplicație logistică, nu pe ce avem noi de vânzare.

Strict statistic vorbind, cel mai căutat produs din portofoliul Stamh Systems este sistemul de rafturi convenționale pentru paleţi care, în domeniul nostru, “deschide ușile” și facilitează discuţiile cu un potenţial client. Componentele acestui produs standard sunt folosite şi în proiectele complexe unde, în funcţie de aplicaţie, implementăm sisteme de rafturi mobile, Drive-In sau Shuttle Atlas 2D. Un exemplu în acest caz este reprezentat de spaţiile în care sunt necesare zone buffer, zone de depozitare cu acces individual la fiecare palet sau tip de marfă, precum şi alte zone de stocare tip comprimată.

Pentru a reveni la afirmația inițială, avem, deci, pornind de la necesitățile aplicației, proiecte unde implementăm 5-6 soluţii diferite în acelasi depozit.

Există inovaţii sau dezvoltări recente în ceea ce privește soluţiile de depozitare din portofoliul Stamh Systems? Ce le face unice sau superioare în comparație cu alte produse similare de pe piată?

Inovaţia a fost întotdeauna misiunea principală a companiei, grupul STAMH fiind distins cu premiul „Excelenţă în înovații” 2020 în cadrul competiţiei „Compania inovatoare a anului”. Cele mai recente soluţii oferite de noi sunt sistemele robotizate bazate pe tehnologii automatizate, dedicate aplicaţiilor logistice şi industriale, în care se pot up-grada individual fie ca spațiu de stocare, fie ca intensitate a aplicației.

Cele două soluţii recent lansate, Atlas®2D şi eScala®3D, oferă performanţe de top în aplicaţiile de picking, stocare automatizată a paleţilor respectiv e-fulfilllment. Sectoarele ideale pentru aceste sisteme sunt depozitele de băuturi îmbuteliate, retail-ul, comerţul online, pharma, FMCG, high-tech, automotive, modă, industria chimică.

Atlas®2D, dedicat depozitării paleţilor cu o greutate maximă de 1.500 de kg, este o navetă shuttle ghidată de STC (un software de gestionare a traficului). Cu această navetă, paleţii grei sunt preluaţi și transportaţi la spaţiile de depozitare, cu o viteză de 7,2km/h. La primirea unei comenzi prin sistemul WMS, softul STC alege naveta potrivită şi optimizează traseul de parcurs până la destinație. Un avantaj este schimbarea automată a direcţiei de deplasare în interiorul culoarelor sistemului de rafturi în funcţie de gradul de ocupare al culoarelor de lucru, traseul fiecărei platforme din sistem sau destinaţia bunurilor. Există deja si alte soluţii pentru acest tip de depozitare, însă acestea necesită tehnologii noi şi dezavantajul este că nu pot fi modificate ulterior implementării. Platformele Atlas 2D oferă posibilitatea adăugării de noi unităţi de fiecare dată când afacerea evoluează, costurile operaţionale fiind minime iar timpul de execuţie a comenzilor foarte mic.

Pentru aplicaţiile unde sunt transportate bunuri în cutii cu dimensiuni reduse (600×400 mm şi 650×450 mm), noi recomandăm sistemul e.scala®3D. Aici avem unităţi care se deplasează pe diferite nivele de rafturi prin intermediul rampelor. Aceşti roboți sunt autonomi, se pot deplasa tridimensional şi sunt controlaţi de același sistem STC, care organizează eficient deplasările către destinaţii multiple, simultan. La traversarea unei rampe, platformele e.scala folosesc tracţiunea integrală, în timp ce pe direcţia principală folosesc doar două roţi motrice.

Sistemul este evolutiv, putând fi extins pe parcurs în funcţie de nevoile noi apărute odată cu dezvoltarea business-ului.

Cum vedeți piața sistemelor de depozitare în următorii 5-10 ani?

Ne îndreptăm către era logisticii 5.0, care bate deja la uşile depozitelor mari. Modul de operare al acestor depozite va fi complet diferit faţă de cel larg răspândit astăzi.

Oamenii vor lucra doar în zona de mentenanţă și în cea de logistică decizională. Automatizarea modului de depozitare şi distribuţie va ajunge şi în România la nivelul la care paletul se va duce automat de pe linia de producţie în zona de depozitare şi tot automatizat va ajunge în zona de preluare, iar de acolo, cu ajutorul unui card de acces sau a unui cont, șoferul va prelua singur marfa pentru livrare.

Industria este și va fi dominată permanent de cerinţe noi, Grupul STAMH investind permanent în dezvoltarea de noi tehnologii spre a le pune in folosul partenerilor ce își doresc să fie competitivi.

PROIECTE RECENTE ALE GRUPULUI STAMH




Related Articles

Back to top button