In 2013 vor fi inaugurate 6 centre comerciale
Sase noi centre comerciale vor fi lansate in Romania in acest an care vor totaliza peste 160.000 de metri patrati. In acest fel, stocul total va ajunge la peste 2.800.000 de metri patrati si se asteapta ca si in 2014 sa continua constructia de mall-uri, in asa fel incat in doi ani de zile stocul sa creasca cu 6%, potrivit Raportului CBRE despre piata spatiilor comerciale din Romania in semestrul al doilea din 2012.
„Anul acesta vor fi livrate proiectele Coresi Shopping City faza I, AFI Palace Ploiesti, Cora Slobozia, Corall Constanta, Uvertura Mall Botosani si Promenada Mall. In Bucuresti sunt prognozati sa fie livrati aproximativ 470.000 de metri patrati in cele doua proiecte in constructie Coresi Shopping City faza I, respectiv Promenada Mall, in timp ce constructia unor proiecte de 430.000 de metri patrati a fost oprita”, se arata in studiul citat. O serie de proiecte si-au schimbat statutul de centre comerciale, iar un exemplu este Armonia Arad, care se afla in proces de reconversie intr-un parc industrial sau logistic. Pentru 2014 livrarile vor include centre comerciale noi, care vor fi localizate in Capitala si Brasov.
In acelasi timp s-a observat ca dezvoltatorii se orienteaza catre galeriile mai mici. „S-a observat anul trecut preferinta investitorilor pentru inaugurarea de centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafata de pana la 6.000 de metri patrati. Principalul motiv il constituie timpul mai scurt pentru dezvoltarea unui astfel de proiect, de la accesarea finantarii pana la inaugurare, spre deosebire de cel necesar pentru construirea unui centru comercial de tip shopping mall’”, a completat Luiza Moraru.
Media nationala privind raportul de spatii comerciale la mia de locuitori a fost de 127 de metri patrati la sfarsitul lui S2 2012, in timp ce in Bucuresti media este de 416 metri patrati. Lider in topul primelor 10 orase din Romania cu cel mai mare raport de spatii comerciale la mia de locuitori il ocupa Suceava (1.118 metri patrati).
Cine sunt chiriasii
In ciuda crizei, nivelul chiriilor a ramas stationar in ultimele sase luni. Chiria si randamentul au ramas la acelasi nivel ca in trimestrele precedente 50 euro/mp, respectiv 8,75/mp. Valoarea chiriei inregistrata pentru Bucuresti este mai mare decat cea de la Sofia, in timp ce, Varsovia, Budapesta si Praga conduc in topul regiunii, potrivit raportului CBRE. Mentinerea chiriilor se explica prin faptul ca exista lanturi de magazine din domenii precum fashion, alimentar sau electrocasnic care sunt in plin proces de marire a retelei de magazine. Concret, nume importante de comercianti din zona de fashion ca C&A, H&M, marcile Inditex, New Yorker, Kenvelo Group, Reserved, Takko, Deichmann, Humanic, precum si jucatori din zona alimentara precum Penny Market, Profi, Lidl, Mega Image sau Carrefour Express si-au continuat planurile de extindere a propriilor retele si in semestrul al doilea din 2012.
De asemenea, cei trei lideri din domeniul electrocasnicelor, Altex, Domo si Flanco, au fost activi si in aceasta perioada a anului, cu deschideri de magazine in centre comerciale din tara. Noile prezente de pe piata locala de anul trecut sunt Subway, CCC si Oodji. In ultimul trimestru al anului trecut, pe piata de lux din Capitala a intrat brandul Roberto Cavalli, iar primul magazin a fost deschis in galeria hotelului Marriott. Cinema City a inaugurat doua noi investitii de tip cinema multiplex anul trecut, in Maritimo Constanta si Ploiesti Shopping City, consolidandu-si astfel pozitia dominanta in Romania. Exista si vesti mai putin bune, marcile Burger King, Kiabi si InterEx au decis sa-si retraga afacerile din Romania in 2012.