EREN CONS – Sfaturi pentru achiziția corectă de servicii de antrepriză generală
Eren este un grup de companii cu o vastă experiență în domeniul Construcțiilor, având competențe
avansate și un portofoliu consistent format din construcții speciale, civile, industriale, agricole, comerciale şi de energie verde de mari dimensiuni.
Eren Grup și-a început activitatea în anul 2005, cu numai opt oameni, și a crescut accelerat continuu, atât datorită condiţiilor Pieței cât și strategiei de dezvoltare asumate.
Eren Cons este divizia din Grup care cumulează cele mai multe servicii, fapt care o recomandă pentru Antreprenoriatul General al unor lucrări de mari dimensiuni.
Care sunt provocările din piața construcțiilor dar și principalele sfaturi pentru achiziția corectă de servicii de antrepriză generală aflăm de la Manda Victor, Manager Vânzări Tehnic Ofertare:
Care sunt 3 sfaturi pe care le-ați acorda unui client nou pentru achiziția corectă de servicii de antrepriză generală în construcții?
Sfaturile mele pentru un client care dorește să achiziționeze serviciile unui antreprenor general pentru investiția lui în construcții sunt:
- Înainte să demareze procesul de achiziție este important să își aloce suficient timp pentru stabilirea, într-o manieră cât mai clară, a nevoilor și funcțiilor pe care ar trebui să le îndeplinească investiția atunci când va fi finalizată. Recomand orientarea către scop și mai puțin către formă. În acest sens cred că e important ca de la început să angajeze sau să contracteze un manager de proiect cu experiență care să participe încă din această fază la pregătirea proiectului. Proiectele în construcții au un caracter foarte complex. Pe de altă parte, piața în domeniul construcțiilor este din ce în ce mai dinamică și volatilă. Astfel, pentru a avea succes cu realizarea investiției, este crucial să se apeleze la un specialist din domeniu, care să ofere de la început informațiile necesare și care să coordoneze toate procesele viitoare.
- Împreună cu managerul de proiect, este foarte important să stabilească un calendar de implementare a proiectului, prin care să fie alocat suficient de mult timp fazei de proiectare și de pregătire a execuției proiectului. Această fază joacă un rol crucial în succesului proiectului. Este important ca până la atingerea acestei faze să fie ales deja antreprenorul, indiferent de forma de colaborare ( execuție, proiectare și execuție sau „la cheie”).
- În completarea punctelor 1 și 2, este foarte benefic să stabilească încă de la început forma de contractare pe care dorește să o adopte, în funcție de nevoile lui. Recomand consultarea și folosirea formelor FIDIC în manieră nealterată, indiferent de tipul de colaborare (roșu, galben, argintiu). În felul acesta se folosesc forme de contractare care au dat cele mai bune rezultate de-a lungul timpului în ceea ce privește stabilirea într-o formă cât mai clară a drepturilor și obligațiilor pe care le au părțile implicate în realizarea proiectului.
Care sunt 3 capcane/greșeli des întâlnite pe care observați că le fac cumpărătorii când achiziționează antrepriză generală în construcții?
Din cauza complexității domeniului, sunt destul de multe capcane în care cad investitorii din domeniul construcțiilor. Dintre acestea aș menționa:
- Alegerea antreprenorului exclusiv după criteriul preț – este o capcană deoarece în marea majoritate a cazurilor, prețul minim indică riscuri din punct de vedere al calității și/sau a respectării termenului de execuție. În general, un preț mult mai mic față de media ofertelor indică riscul că antreprenorul nu va fi capabil să-și respecte angajamentele contractuale. În foarte multe cazuri, proiectele contractate pe criteriul „prețul cel mai mic” s-au blocat iar procesul de achiziție a trebuit reluat, cu costuri suplimentare mult mai mari.
- Transferul întârzierilor acumulate în faza de ofertare și/sau contractare direct la antreprenor – este o capcană în care cad majoritatea investitorilor din domeniul construcțiilor. Din experiența mea, de foarte multe ori procesul de proiectare și contractare este adesea afectat de lipsa de decizie și/sau nelivrarea la termen a unor anumite părți din proiect. În final, din dorința de a respecta termenul de livrare a investiției, toate aceste întârzieri se transferă către antreprenor, care de foarte multe ori nu le poate absorbi sau trebuie să facă eforturi considerabile pentru a o face. Pentru ca proiectul să fie de succes, recomand cel puțin la fel de multă atenție asupra respectării termenelor și în faza de concept/proiectare/licitație.
- Împărțirea pe pachete a investiției, în condițiile în care investitorul nu are experiență în gestionarea acestui proces – această soluție poate părea una câștigătoare din punct de vedere al costurilor, dar în situația în care investitorul nu are un sistem bine pus la punct pentru gestionarea acestui proces, rezultatul poate fi unul necorespunzător.
Care sunt 2 -3 proiecte recente la care lucrați sau pe care le-ați finalizat recent și ce soluții tehnice din portofoliul dvs. ați folosit?
- Foerch – CONSTRUIRE DEPOZIT ȘI BIROURI – Obiectul principal al proiectului a constat în realizarea unor corpuri de clădire având structura alcătuită după cum urmează: Corp “A” – Clădire administrativă, având structura în principal realizată din beton armat monolit iar etajul doi retras din structură metalică. Corp “B” – Hală depozitare: structură mixtă oțel-beton. Corp “C” – Anexă tehnico- socială: structură alcătuită din zidărie confinată și planșeu de beton armat monolit. Regimul de înălțime este P+1. Clădirea va găzdui la parter zona tehnică și la etaj zona socială (vestiare). Corp “D” – Coridor de legătură: având dimensiunile în plan 6.82×7.35m, structură metalică și planșeul terasă alcătuit din beton armat monolit. Corp “E” – Cameră pompe -structură realizată din zidărie portantă confinată și planșeul terasă alcătuit din beton armat monolit. În urma execuției au rezultat patru corpuri de clădire având structura conform cerințelor beneficiarului, spre a adăposti noile facilități social-administrative și de depozitare.
- PSI Control– face parte din proiectele cu care ne mândrim, iar construcția fabricii de electronice din Râșnov a fost punctată și de un eveniment istoric pe data de 9 aprilie 2021. Alături de Eren, partenerul nostru a așezat o capsulă a timpului în fundația noii clădiri. Capsula timpului conține o fotografie cu numele și semnăturile membrilor echipei și simbolizează angajamentul de a face tot ce trebuie pentru a asigura reușita proiectului. Proiectul a fost finalizat în luna decembrie 2021.
- Vitesco Technologies este unul dintre partenerii care au înţeles abordarea noastră şi au recunoscut valoarea pe care o livrăm în cadrul fiecărui proiect. Lucrăm începând din luna noiembrie 2022 la un nou proiect de extindere și modernizare Vitesco Tehnologies în Brașov. În trecut am lucrat la: CONTINENTAL AUTOMOTIVE SYSTEMS SIBIU- hală producție /CONTINENTAL AUTOMOTIVE SYSTEMS BRAȘOV – laborator testare/CONTINENTAL AUTOMOTIVE SYSTEMS BRAȘOV- hală producție/CONTINENTAL AUTOMOTIVE SYSTEMS BRAȘOV – extindere facilități producție. Proiectul Vitesco Technologies (BRAȘOV) este un proiect de tip INDUSTRIAL fiind alcătuit din hală producție, depozit de piese și extindere pavilion business.
Care sunt provocările momentului în segmentul în care activați?
Principalele provocări ale domeniului construcțiilor la acest moment sunt:
- Resursele umane – identificarea unor resurse cu valori similare cu ale companiei, care să aibă atitudine corespunzătoare și cu potențial de creștere, dezvoltarea continuă a resurselor și motivarea permanentă a acestora – toate aceste aspecte reprezintă provocarea zilelor noastre și diferențierea jucătorilor pe piață se bazează foarte mult pe aceste elemente;
- Volatilitatea prețurilor materialelor în construcții și uneori, disponibilitatea materialelor
- Proiectare de calitate, cu aplicabilitate reală, practică și economică
Cum vedeți evoluția pieței în nișa dvs. în România în următoarele 6-12 luni?
Piața în construcții pare să fie într-un ușor declin, mai ales în ceea ce privește domeniul rezidențial. Cred că investițiile publice vor lua un avânt mai mare decât până acum. Domeniul industrial și logistic pare să stagneze, deși se anunță destul de multe investiții și pentru această ramură.
Ne puteți spune câteva din obiectivele EREN CONS pe care le implementați în această perioadă?
In linii mari, obiectivele Eren Cons în 2023 sunt să-și consolideze poziția de pe piață, cu o ușoară creștere a cifrei de afaceri și să activeze mai mult în domeniul industrial și logistic.