Succesul Berg Banat: Profesionalism și competitivitate în industria metalurgică românească
Cu o istorie începută în anul 1990, BERG BANAT și-a deschis porțile către lumea afacerilor cu producția de confecții metalice sudate și recuperarea zincului din drojdia de zinc și cenușa rezultată în urma procesului de zincare termică. Această abordare inovatoare a adus o contribuție semnificativă în peisajul industrial românesc.
De-a lungul anilor, BERG BANAT s-a remarcat prin profesionalism și seriozitate, fundamentându-și reputația solidă pe orientarea constantă către satisfacerea nevoilor clienților. Cu o atenție deosebită acordată investițiilor și inovațiilor în tehnologie, compania a reușit să rămână în pas cu schimbările din industrie și să își consolideze poziția în mediul economic.
În acest interviu, vom explora viziunea Domnului Vișoiu, Directorul General al Berg Banat, în ceea ce privește dezvoltarea și adaptarea Berg Banat la cerințele pieței actuale, precum și perspectivele sale asupra evoluției domeniului în viitorul apropiat.
Cum s-a înființat BERG BANAT în 1990, care au fost principalele direcții de activitate la început și cum s-a dezvoltat portofoliul de produse/servicii?
Berg Banat este o firmă româno-germană care a început activitatea în anul 1990 bazată pe colaborarea și prietenia, încă din anul1965, dintre doi ingineri cu multă experiență în metalurgia zincului, unul din România, dl. Horia Vișoiu și unul din Germania, dl. Rolf Kohlgüber.
S-a început cu un atelier de confecții metalice care a avut comenzi pentru clienți locali, dar și export în Germania. Activitatea s-a dezvoltat și cu recuperarea zincului din produse secundare cu conținut important de zinc, rezultate din procesul de zincare termică. A urmat o valorificare superioară a acestor produse secundare prin distilarea lor și producția de oxid de zinc. Toate aceste activități au permis acumularea de capital pentru ca în 2003 să se poată deschide prima secție de zincare termică în Timișoara.
În 2009 s-a inaugurat secția de zincare termică din Făgăraș. Trendul de dezvoltare al pieței din România a condus la punerea în funcțiune în anul 2015 a unei linii de zincare termică, cea mai modernă din Europa Centrală și de Est, complet automatizată, destinată pieselor de mici dimensiuni, inclusiv pieselor cu filet.
Cea mai recentă investiție este noua noastră secție de zincare termică din Câmpia Turzii, inaugurată în anul 2022. Astfel am ajuns lideri naționali în domeniul zincării termice.
Ce a contribuit la succesul BERG BANAT și cum vă diferențiați în piața românească?
În acești peste 30 de ani de activitate Berg Banat a devenit un brand. Ne diferențiem prin promptitudine bazată pe o bună organizare a planificării producției și pe serviciile logistice conexe, inclusiv transportul produselor cu flota proprie de camioane, suport dedicat fiecărui client și proiect, în teren, prin intermediul echipei tehnice/comerciale, relațiile foarte bune de colaborare pe care le avem cu instituțiile de învățământ superior și apartenența activă la ANAZ (Asociația Națională a Zincatorilor din România). Aproape în integralitate cursurile de zincare termică pe care ANAZ le organizează cu studenții de la facultăți tehnice din țară, sunt susținute de angajați Berg Banat.
Puteți oferi exemple de lucrări de referință în infrastructură la care BERG BANAT a contribuit?
În cei peste 20 de ani de zincare termică am clădit relații foarte bune și stabile cu antreprenorii și uzinatorii. De aceea, prezența lor ca furnizori pentru beneficiarii marilor investiții din România, ne-a pus pe lista onorabilă a industriașilor români. Este de menționat că elemente din oțel zincat termic care au trecut prin mâinile colegilor noștri sunt astăzi montate pe arenele din marile orașe București, Cluj, Craiova, Sibiu, pe tronsoanele de autostradă, pe Coridorul IV Feroviar PAN-EUROPEAN, pe noul pod peste Dunăre de la Brăila. Lista este lungă, a fost mult efort.
Și foarte important, domeniul construcțiilor. Sunt sute de hale și facilități industriale și agricole, investiții imobiliare cu impact architectural major. Suntem și vom rămâne parte a acestor realizări. De fapt ele sunt garanția pentru succesul nostru viitor.
Ce tipuri de colaborări internaționale sunt desfășurate și cum influențează acestea activitatea companiei?
O bună parte din clienții noșltri livrează produsele zincate la noi în diverse țări: Germania, Franța, Italia, Ungaria, Bulgaria, Moldova și Ucraina. Este benefic pentru noi, aceste livrări ne ajută să zincăm mai mult și mai bine și să înțelegem cerințele diferiților beneficiari.
Care sunt inovațiile tehnologice recente în domeniul zincării termice pe care le-a adoptat firma?
În domeniul zincării termice, asemănător tuturor activităților industriale, performanța este asigurată de mixul între tehnologie, competență și execlența operațională.
Interesul nostru pentru tehnologie este constant. Dotările au evoluat, competențele au trebuit adaptate și implicit indicatorii au fost constant îmbunătățiți.
Investiția în instalația de zincare termică destinată pieselor de mici dimensiuni ne-a adus în postura de a fi singura companie care oferă servicii de zincare termică fără risc de fragilizare prin hidrogenare pentru elemente de asamblare din grupa de rezistență peste 8.8.
În ultima perioadă atenția nostră s-a îndreptat în mod special asupra mărimilor fizice și a geometriei care caracterizează suprafața pieselor zincate termic (inclusv în cazul armăturilor zincate termic, pentru care România a adoptat standardul SR EN ISO 10348: 2019), și chiar în acest moment pregătim un proiect în parteneriat cu Facultatea de Mecanică din Timișoara, destinat implementării unei metode inovatoare de brazare (sudare) a pieselor din otel, zincate termic.
Care este abordarea dvs. în construirea și menținerea relațiilor cu clienții și cum răspundeți prompt și eficient solicitărilor clienților?
Brandul nostru a fost clădit dinspre interior către exterior. Începem de la relațiile interne de încredere reciprocă, respect între colegi și respect pentru muncă. Suntem corecți, explicăm, consiliem, decidem împreună cu clienții noștri. Am învățat în timp să rezolvăm așteptările beneficiarului, ale antreprenorului, ale arhiectului și ale inginerului proiectant. Ei toți sunt clienți pentru serviciul de zincare termică. Prin Directorii noștri Comerciali Zonali suntem în dialog permanent cu clienții noștri. Orice sesizare, solicitare, sugestie, este transmisă spre producție și logistică unde se iau măsurile potrivite.
Cum a influențat apartenența la ANAZ activitatea și standardele BERG BANAT?
ANAZ este foarte importanta pentru noi pentru dezvoltarea pietei de piese zincate din Romania, care deocamdata este de aproximativ10 ori mai mica decat piata vest europeana. Prin ANAZ transmitem informații necesare și importante către beneficiarii, antreprenorii, arhitecții si proiectanții din Romania. ANAZ este in contact cu Asociația Europeana a Zincatorilor si Asociația Internaționala a Zincului. Standardele se elaboreaza la nivel international, iar noi ne straduim să le aplicăm cât mai repede la nivel național. Informațiile primite din exterior sunt deosebit de valoroase pentru noi, ne ajuta sa ținem pasul cu noutățile tehnologice.
Iată un grafic interesant pus la dispoziție de ANAZ, care evocă statusul nostru de țară în ceea ce privește cantitatea de oțel zincat.
Ce inițiative de industrie susțineți și cum contribuiți la dezvoltarea sectorului?
Susținem implementarea măsurilor de protecția mediului, de către toți zincatorii. Susținem recunoașterea meseriei de operator zincare termică, cu cod COR inregistrat. Susținem promovarea avantajelor oferite de zincarea termică, în scopul îmbunătățirii sustenabilității infrastructurii rutiere, de căi ferate, energetice, de telecomunicații din România. Recunoasterea necesității protecției anticorozive prin zincare termică a tuturor produselor, structurilor din oțel expuse în mediul exterior va conduce spre dezvoltarea sectorului nostru și atingerea nivelului din vestul Europei.
Care sunt planurile de viitor ale BERG BANAT și în ce direcții se îndreaptă firma?
Ultimii 20 de ani de activitate ai companiei BERG BANAT au arătat o concentrare a activității pe zincarea termică și o extindere geografică cu noi secții in diverse regiuni din România. Economia ne dovedește că firmele trebuie să se dezvolte permanent, deci nu avem de ales decât dezvoltare permanentă în domeniul zincării termice.
Aveți în vedere noi investiții, și dacă da, în ce domenii?
Investiția de la Câmpia Turzii este relativ recentă. Deocamdată trebuie să ajungem aproape de capacitatea maximă ca să ne putem gândi la o noua investiție. Piața ne va arăta când și unde să investim, sigur doar în domeniul zincării termice. Dacă Moldova e tot mai aproape de Uniunea Europeană, cu puțin ajutor din partea statului român, cine stie?…
Să detaliem câteva aspecte ale zincării termice: Ce este zincarea termică?
Zincarea termică este cel mai eficient procedeu de protecție anticorozivă care, prin imersarea în zinc topit a structurilor din oțel și a pieselor din fontă, realizează depunerea metalurgică a unui strat protector de zinc. S-a dovedit că acesta nu afectează structura și proprietățile mecanice ale oțelului, rezistă foarte bine la șocuri și vibrații, inclusiv că mărește timpul de rezistență la foc în comparație cu structurile neprotejate. Durata medie de viață a produselor zincate termic este de 50 de ani pentru mediul de corozivitate urban/industrial (C3).
Cum arată produsele după zincarea termică?
Produsele zincate termic au culoarea zincului natural, în diverse nuanțe de gri. La solicitarea arhtecților se practică de către firmele specializate vopsirea peste zinc, rezultând sistemul duplex cu efect dublu: de păstrare a unei anumite culori și prelungirea perioadei de protecție anticorozivă.
Care este diferența de preț între zincarea termică și vopsire?
Dacă procedăm corect și realizăm lucrările pornind de la mediul de corozivitate și aplicând prevederile standardului SR EN ISO 1461:2022 pentru zincare termică, respectiv SR EN ISO 12944:2018 pentru vopsire, prețul pentru zincare este mai redus decât prețul pentru vopsire încă de la început.
Pentru beneficiari, dacă vorbim de cost raportat la durata de viață a produsului, avantajele sunt net în favoarea zincării termice.
Cum se face analiza produselor zincate de către departamentul de calitate? Dar cum ar trebui să efectueze beneficiarul analiza serviciului de zincare?
Verificarea respectării standardului de domeniu (SR EN ISO 1461:2022) este facilă deopotrivă pentru operatorul intern de calitate cât și pentru client, prin inspecție vizuală și prin măsurarea grosimii de strat protector depus, utilizând un simplu aparat manual, care funcționează pe principii magnetice.
În finalul interviului, ce gând ne transmiteți?
Am implinit peste 33 de ani de activitate în antreprenoriat. În acești ani am înțeles că oportunități există, dar acestea trebuie identificate și valorificate. Există întotdeauna și obstacole, dar acestea pot fi depășite prin perseverență, implicare și competență. Le transmit mult succes tinerilor care pornesc pe calea antreprenoriatului.