ISTORIA SI EVOLUTIA rosturilor pentru pardoseli industriale

Pentru a intelege necesitatea utilizarii rosturilor de dilatare cunoscute si ca rosturi armate sau cofraje pierdute de turnare trebuie sa plecam de la urmatoarele realitati :

  • Nu putem evita rosturile de dilatare la pardoselile industriale. Contractia inevitabila a betonului (ce poate varia de la 0,3 la 0,5mm/m)este rezultatul procesului natural de uscare a betonului, trebuie avuta in vedere si rezolvata cu rosturi de dilatare si rosturi taiate.  Daca nu se face acest lucru fisurile si mici cratere vor aparea spontan pe toata suprafata betonata, pardoseala fiind astfel compromisa inainte de a fi data in exploatare.
  • Citeva  tipuri de rosturi si profile de armare a rosturilor dar in mod sigur rosturile taiate constituie “puncte slabe” ale pardoselilor industrial betonate.

 

TEHNOLOGIA INAINTE DE 1980

Pardoseala de beton de 1600mp cu rosturi taiate la fiecare  5m, rezulta  720ml de “puncte slabe”ale pardoselii.

1

Fig.1 Exemplu de pardoseala industrial cu rosturi taiate.

O prima rezolvare a problemei contractiei date de uscarea betonului s-a crezut la acea vreme  a fost taierea suprafetei din 5m in 5m  si formarea  rosturilor taiate. In fapt acestea constituiau un nou punct slab major al pardoselilor, generator de probleme ulterioare in exploatare.  Astfel in cazul utilizarii intense a motostivuitoarelor, rosturile taiate constituie o alegere eronata pentru rosturi deoarece prin discontinuitatile create in suprafata pardoselii,  marginile rosturilor nu sunt protejate si nu asigura transferul progresiv al sarcinii dinamice de la o sectiune la alta. Marginile rosturilor vor fi supuse permanent la socuri provocate de rotile mai putin elastice ale motostivuitoarelor si traspaletilor care vor “macina” astfel marginile rosturilor. Incarcarile statice si dinamice, tasarile diferentiale intre placile betonate  pot de asemeni genera denivelari  la marginile rostului facindu-le mai expuse socurilor la trecerea rotilor . In termen scurt pardoseala se detelioreaza serios , devine nesigura si neutilizabila.

Nu mai punem la socoteala si cheltuielile de reparatii deosebit de costisitoare si neprevizibile si pierderile prin intreruperea activitatii.

2

Fig.2 Exemplu de pardoseala cu rosturi taiate.Marginile neprotejate , tasarile diferentiale si neasigurarea transferului sarcinii au deteriorat suprafata betonata in hipermarketul  bucurestean

 

TEHNOLOGIA ANILOR 1980

 

Rosturile taiate sunt inlocuite cu profile de rosturi de turnare sau profile de armare a rosturilor . Astfel o aceeasi suprafata de 1600mp divizata in placi de 40 x 40m necesita doar 160m liniari de rosturi.

In comparatie cu rosturile taiate se inregistreaza o  imbunatatire a problemei cu 75% !

La prima vedere ar reprezenta o solutie fericita, nu si in cazul unui trafic foarte intens .

3

Exemplu de pardoseala” flotanta” cu profile de rost .  Problema rosturilor e rezolvata cu cca 75% plus alte caracteristici avantajoase

 

Profilele  de dilatare permit miscarea libera pe orizontală a pardoselii.  Contracția, ca rezultat al procesului de uscare a betonului este preluata de rost. Formarea de fisuri vor fi evitate și rosturile taiate  sunt inutile. Odată ce procesul de contargere este stabilizat miscarea orizontala este data doar de variatiile de temperatura inregistrate.  Acest fenomen este mai pregnant la pardoselile exterioare.  Deci, deschizătura rostului de dilatare ca rezultat al procesului de contracție , mărimea sa depinde de dimensiunile planseului (baie).neintrerupt turnat. Cu cit planseul este mai mare,  cu atit deschiderea rostului va rezulta mai mare. Rezistenta in timp a unui  planseu este puternic dependenta de o serie de variabile termice, cum ar fi condițiile climatice, tipul de armare, precum și calitatea și umiditatea betonului. Contracția medie variază între 0,3 și 0,5 mm / metru. La o pardoseala compusa din placi flotante de 30m x30m vom inregistra deschiderea rostului de la 0,9 până la 1,5 cm. Deci, problema contractie a betonului este controlată de profilul de rost, dar o altă problemă  potențială apare (în cazul de trafic de pe stivuitor), care nu ar trebui să fie subestimată : dimensiunea deschiderii rostului.)

Profilele de dilatare realizează transferul de sarcină de la o  placa la alta si previne deplasarea relativa pe verticală a uneia fata de alta.

Prin alcatuirea lor profilele de rost de dilatare montate intre placi flotante cu laturile de 30-40mp fiecare asigura interconectarea lor , previn orice miscare pe verticala astfel  incit permit miscarea doar  pe orizontala a placilor. In plus profilul realizeaza transferul  linear de la o placa la alta a sarcinii dinamice (greutatea motostivuitorului) marind astfel durata de viata a pardoselii.Transferul este cu atit mai eficient cu cit conexia este facuta mai solid ,mai continua pe toata lungimea rostului.Din acest motiv sunt preferate profilele ce realizeaza sprijinul reciproc dintre placile pardoselii in mod continuu (profil  Ω) celor cu bare sau  placi de reazem. Din acest motiv, articulațiile continue au o performanță mult mai bună decât articulații discontinue.

– Un profil de rost de dilatatie protejează marginile dalelor pardoselii. Acest lucru, din păcate, nu este suficient pentru un anumit trafic greu si intens de motostivuitor.

– Un rost de dilatatie este, de asemenea, utilizat ca un rost de turnare . Acest lucru permite de finisare a secțiunilor podea în conformitate cu un programul  de turnare sau pe termen mai lung de extindere a pardoselii  sau în cazul în care există resurse limitate beton . Profilele de rost montate permit in timpul turnarii un control al nivelului pardoselii si pot constitui un element decorativ. Lipsa acestor profile determina un aspect neplacut ca in  vederea de mai jos :

4

TEHNOLOGIA DUPA 2007

În ciuda caracteristicelor avantajoase explicate  mai sus , profilele traditionale lineare aveau o problemă mare, care este deschiderea  rostului. In fiecare centru logistic cu trafic stivuitor roțile (roti dure) la trecerea lor peste rost acestea “cad” in rost. Socul produs  prin cadere produce degradarea pardoselii , a profilului de rost cit si a articulatiilor transportoarelor, motostivuitoarelor , a marfurilor si chiar a operatorilor acestor  mijloace de transport . Nu mai vorbim de nivelul inalt de zgomot si a trepidatiilor transmise altor utilaje , etc.

 

5

Duritatea rotilor , masa proprie si incarcatura motostivuitoarelor , viteza sporita de transport cresc presiunea exercitata de roti si cresc socul de impact in rost. Traim o tendinta  in lumea centrelor logistice de depozitare ca rotile motostivuitoarelor sa fie micsorate  dar mai rigide iar viteza de transport si greutatile sa creasca.Profilele de rost sinusoidale sunt singurele ce tin pasul acestei tendinte.

In timp ce alti producatori cauta solutii de ranforsare a rosturilor HCJOINTS rezolva problema socurilor la impact prin eliminarea lor simpla: Profilele SINUS asigura permanent contactul intre roata si pardoseala in proportie majora suficienta de a elimina socurile la impact.Rotile realizeaza trecerea cu un zgomot, vibratie  si socuri  mult diminuate fata de solutiile anterioare  oferind comfort operatorilor si masinilor acestora.

Profilele SINUSOIDALE reprezinta Solutia  care salveaza  anual zeci de  milioane de euro din valoarea cheltuielilor de intretinere  a pardoselilor si utilajelor de transport,  un transport mai sigur si comfortabil a marfurilor .

TEHNOLOGIA  DUPA  2012

HC JOINTS- BELGIA  face un pas spre viitor cu COSINUS floor concept. In urma cerecetariilor de a proiecta un nou tip de rost de dilatare capabil sa realizeze transferul sarcinii de la un planseu la altul intr-un mod mai efficient.

6

Cu COSINUS floor concept , se pastreaza caracteristica ideala a predecesorului Sinus Slide dar fara traditionalul coada de rindunica ( Omega) sau barelor , placilor de ancorare  pentru limitarea deplasarilor vertical. Transferul incarcarii de la o pardoseala la alta este realizat de acestea . ,dar nu prin imbinarea lor “coada de rindunica” sau  “nut si feder”.Cind procesul de contractare dat de uscare are loc prin conceptual Cosinus floor concept se realizeaza coloane verticale simultan pe ambele parti ale rostului cu forma sinusoidala,decalate astfel ca sa se sprijine unele pe altele, permitind deplasarile orizontale dar limitind pe cele verticale.

Astfel pardoseala in sine ia fuctia de transfer a sarcinilor peste rost concept denumit ” rostul e pardoseala , pardoseala este rostul”

“ The joint is the floor –the floor is the joint”

Am stat de vorba cu domnul Dan Bejan ,  administrator al societatii REDA SRL infiintata in  1991, reprezentanta tehnica si comerciala in Romania a companiilor DINAC – Franta , GERFLOR – Franta, GROUPE TLM – Franta, JANSER – Germania, PROFILITEC – Italia, GEOPLAST – Italia, BERGO Flooring – Suedia , HC JOINTS – Belgia – un interviu in exclusivitate pentru InfoHALE

 

!
Vrei sa ofertezi chiar astazi la o hala? Materiale sau executie? Da! Vreau

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
[google-translator]